پیش بینی نرخ پیشروی ماشین حفر تونل دشت ذهاب
دسته | زمین شناسی مهندسی |
---|---|
گروه | سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور |
مکان برگزاری | بیست و ششمین گردهمایی علوم زمین |
تاريخ برگزاری | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ |
تونل انتقال آب دشت ذهاب با طول تقریبی 48 کیلومتر، بخش اصلی طرح انتقال آب به دشتهای گرمسیری غرب کشور را تشکیل می دهد . اجرای قطعه 2 این تونل با استفاده از دستگاه TBM تلسکوپی در نظر گرفته شده است . بر پایـه مطالعـات انجام گرفته، محدوده تونل از نظر تقسیمات زمین شناسی ایران در زون های زاگرس مرتفع و زاگـرس چـین خـورده قـرار گرفته است . واحد سنگی غالب در مسیر تونل سنگ های آهکی، دولومیتی و مارنی بوده، سنگ شیل بخش هایی از مـسیر را به خود اختصاص داده است . در طی مطالعات طرح، به منظور تهیه برنامه زمانبندی اجرایی و کنترل هزینه ها، تخمینی قابـل اطمینان از نرخ حفاری تونل مورد نیاز می باشد . از این رو در مقاله پیش رو، نرخ پیشروی ماشین حفر تونل دشت ذهاب در واحدهای مختلف سنگی مسیر تونل مورد تخمین و محاسبه قرار گرفته است.
بدین منظور بر مبنای مطالعات زمین شناسی مهندسی و ژئوتکنیکی انجام گرفته، پارامترهای سنگ بکر و سطوح ناپیوستگی در هر واحد سنگی تعیین شده است . آنگاه با معرفی پارامترهای عملکرد ماشین TBM، ، بر مبنای نتایج آزمـون هـای مقـدار شکنندگی (S20) ، مقاومت در برابر برش (SJ) و مقدار سایش برش دهنده (AVS)، مقادیر شاخص نـرخ نفـوذ (DRI) و شاخص عمر برش دهنده (CLI) تعیین گردیده است . در ادامه ضمن معرفی مدل های پیش بینی QTBM ، NTH و RMi بـا تعیین مقادیر نرخ نفوذ، نرخ بهره بری و نرخ پیشروی، عملکرد ماشین حفر تونل در هر روش مورد پیش بینـی قـرار گرفتـه است . نتایج حاصله از سه روش تا حدی با هم متفاوت می باشد که علت آن، وجود تفاوتهای مـاهیتی در روش هـا و عـدم وجود تطابق مناسب در داده های ورودی می باشد.