تحلیل عددی پایداری تونل با استفاده از امتیاز توده سنگ با نگرشی ویژه به تونل راه آهن شیبلی
دسته | زمین شناسی مهندسی |
---|---|
گروه | سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور |
مکان برگزاری | بیست و نهمین گردهمایی علوم زمین |
تاريخ برگزاری | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ |
تونل شیبلی یک تونل دو خطه راه آهن است که در منطقه شیبلی آذربایجان شرقی حفر خواهد شد . این تونل در حد فاصل 147+700 و 150+500 خط راه آهن میانه - تبریز قرار دارد . طول تونل 2800 متر می باشد و محور تونل مـستقیم بـا شـیب طولی ملایم می باشد . زمین در بر گیرنده تونل از تناوب سنگ آهک شیلی شیستوزیته شـده و کنگلـومرای دوران کرتاسـه فوقانی تشکیل شده است . این سنگها لایه بندی منظم دارند و ضخامت لایه ها بین 20 سانتیمتر تا 1/5 متر است . امتیاز توده سنگ در نواحی مختلف تونل بین 31 تا 44 می باشد و برای محاسبه مدول تغییر شکل پذیری توده سـنگ در بـر گیرنـده تونل از رابط ه سرافیم بر اساس امتیاز توده سنگ و جدول ارائه شده توسط بینیاویسکی استفاده شـده اسـت . بـرای تحلیـل پایداری این تونل از دو نرم افزار FLAC و FLAC3D استفاده شده است . همچنین با استفاده از کرنش بحرانی ساکورایی یک سطح هشدار تعریف شده و به منظور برآورد میزان پایداری ت ونل جابجایی های تونل با سطح هشدار مـذکور مقایـسه شده اند . سپس با مقایسه نتایج بدست آمده از نرم افزار با مقدار کرنش بحرانی، نگهداری بـرای نـواحی مختلـف طراحـی شده است . در سیستم نگهداری از ترکیب شاتکریت و بولت استفاده شده است .