دانشمندان موفق به شناسایی یک ذخیره بزرگ آب در لایه جبه زمین شده‌اند

۱۳ اسفند ۱۳۸۵ | ۰۴:۴۴ کد : ۱۳۰۱۴ رويدادهاى زمين و معدن
دانشمندان آمریکایی موفق به شناسایی یک ذخیره آبی بسیار بزرگ زیر نواحی....

دانشمندان آمریکایی موفق به شناسایی یک ذخیره آبی بسیار بزرگ زیر نواحی شرقی آسیا و در لایه جبه زمین شده‌اند که این کشف نخستین مورد از شناسایی چنین ذخایر بزرگ آبی در اعماق زمین محسوب می‌شود.  محققان دانشگاه ایالتی "واشینگتن" در "سنت لوییز" و نیز دانشگاه "کالیفرنیا" در "سن‌دیگو" در مطالعه‌ای جدید با استفاده از حسگرهایی که در سرتاسر کره زمین نصب شده‌اند به بررسی ‪ ۶۰۰‬هزار مورد از امواجی که در پی زمین لرزه‌ها در زیر زمین حرکت می‌کنند، پرداختند و متوجه شدند این امواج پس از رسیدن به ناحیه‌ای وسیع در زیر شرق آسیا دچار کاهش سرعت می‌شوند که این نشان‌دهنده برخورد امواج زلزله با ذخایر عظیم آب است. به گفته "مایکل ویسشن" کارشناس امواج زلزله دانشگاه "واشینگتن"، تحقیقات قبلی نشان داده بود چنانچه ایجاد شکافی عمیق در بستر اقیانوس سبب راه‌یابی آب به هزاران مایل زیر پوسته زمین و درون لایه جبه شود، این آب در اثر حرارت بالای لایه‌های زیر زمین تبخیر شده و دوباره به بالا حرکت می‌کند و در لایه‌های بالاتر جبه گرفتار می‌شود و در نهایت سبب می‌شود سنگهای این ناحیه از جبه زمین از مولکولهای آب اشباع شوند. وی افزود: در منطقه‌ای وسیع از شرق آسیا درست همین اتفاق افتاده‌است و هرچند سنگهای جبه زمین در این ناحیه همچنان به شکل جامد هستند اما مولکولهای آب در ساختار مولکولی این سنگها گرفتار شده به طوری که این سنگها در ساختار خود به میزان ‪ ۰/۱‬درصد مولکولهای آب دارند. "ویسشن" اعلام کرد چنانچه سنگهای لایه جبه زمین در این ناحیه حرارت داده شوند، آب از آنها خارج می‌شود و خشک می‌شوند. وی افزود بررسی‌ها نشان می‌دهند ‪ ۰/۱‬درصد سنگهای لایه جبه زمین در شرق آسیا از جنس آب است که مجموع این آب با تمامی آب اقیانوس منجمد شمالی برابر است. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این محققان نشان داده‌است کند شدن امواج زلزله در زیر زمین که نشان‌دهنده وجود آب است، بیش از همه در زیر شهر پکن در کشور چین رخ می‌دهد و به همین دلیل کشف اخیر را "پدیده غیرعادی پکن" نامیده‌اند. آب حدود هفتاد درصد از سطح زمین را می‌پوشاند و یکی از ده‌ها وظیفه مهم آب در سطح زمین، تسهیل حرکات صفحات بزرگ پوسته زمین است.