سنگ آسمانی عظیم، عجیب و دوکی شکل در نزدیکی سیاره پلوتو کشف شد

۲۶ اسفند ۱۳۸۵ | ۰۶:۱۸ کد : ۱۳۱۱۱ رويدادهاى زمين و معدن
ستاره‌شناسان موفق به شناسایی سنگ آسمانی عجیب و دوکی شکل عظیمی....

ستاره‌شناسان موفق به شناسایی سنگ آسمانی عجیب و دوکی شکل عظیمی در منطقه بیرونی منظومه شمسی و در نزدیکی سیاره پلوتو شده‌اند که ممکن است روزی همانند یک شهاب‌سنگ از نزدیکی سیاره زمین عبور کند.  این سنگ آسمانی که "‪ ۲۰۰۳‬یی‌ال‪ "۶۱‬نامگذاری شده یکی از عجیب‌ترین اجرام آسمانی است که تاکنون در منظومه شمسی شناسایی شده و در هر چهار ساعت یک بار با گردش وضعی، به دور خود می‌چرخد. این جرم آسمانی توسط "مایک براون" پروفسور ستاره‌شناسی موسسه فناوری کالیفرنیا شناسایی شده‌است. "براون" و همکارانش عقیده دارند شکل عجیب این سنگ آسمانی در پی برخورد آن با یک جسم آسمانی دیگر در حدود ‪ ۴/۵‬میلیارد سال قبل بوجود آمده‌است. بیشتر جرم آسمانی "‪ ۲۰۰۳‬یی‌ال‪ "۶۱‬از جنس سنگ است و این درحالی است که در آن منطقه از منظومه شمسی تمامی اجرام آسمانی از جنس یخ هستند. به گفته "براون"، این جسم آسمانی عجیب احتمالا میلیاردها سال قبل در یک برخورد شدید تمامی یخ خود را از دست داده و شروع به دوران کرده‌است و ظاهر دوکی شکل آن که شبیه توپ بازی فوتبال آمریکایی است نیز احتمالا به دلیل دوران وضعی سریع در طول این سالها ایجاد شده است. محققان موسسه فناوری کالیفرنیا علاوه بر کشف این جسم آسمانی، موفق به شناسایی پنج جسم آسمانی کوچک دیگر در مدارهایی دورتر از مداره سیاره نپتون و در منطقه‌ای شده‌اند که در گذشته هیچ سنگ آسمانی دیگری در آن مشاهده نشده بود. این محققان عقیده دارند اجرام مذکور احتمالا در پی برخورد باستانی همین سنگ "‪ ۲۰۰۳‬یی‌ال‪ "۶۱‬با یک جسم دیگر در فضا پخش شده‌اند. سنگ آسمانی "‪ ۲۰۰۳‬یی‌ال‪ "۶۱‬و پنج تکه جدا شده از آن، هم‌اکنون در نزدیکی یکدیگر و در مداری که از بین سیاره‌های نپتون و پلوتو عبور می‌کند، به دور خورشید می‌چرخند. کشف جدید که در شماره اخیر نشریه "نیچر" به چاپ رسیده‌است، سنگ "‪۲۰۰۳‬ یی‌ال‪ "۶۱‬را به یکی از مهمترین اجرام آسمانی ناحیه‌ای از منظوه شمسی به نام "کمربند کوییپر" تبدیل می‌کند که سیاره "پلوتو" و سیارک "اریس" در آن جای گرفته‌اند. کمربند "کوییپر" در لبه بیرونی منظومه شمسی و در منطقه‌ای که ‪۴/۱۶‬ میلیارد کیلومتر تا ‪ ۷/۳۶‬میلیارد کیلومتر تا خورشید فاصله دارد، واقع شده‌است. به رغم آنکه برخورد اجرام آسمانی با یکدیگر در منطقه "کمربند شهاب‌سنگها" در نواحی درونی‌تر منظومه شمسی امری رایج است، پیش از این هیچ شواهدی از برخورد اجرام آسمانی درون "کمربند کوییپر" و در مدارهایی فراتر از مدار سیاره نپتون، شناسایی نشده بود. دانشمندان عقیده دارند از آنجا که مدار اجرام آسمانی موجود در "کمربند کوییپر" چندان پایدار نیست، برخی تکه‌های جدا شده از جسم "‪۲۰۰۳‬ یی‌ال‪ "۶۱‬در پی برخورد این جسم با جسمی دیگر در میلیاردها سال قبل، احتمالا به شکل شهاب‌سنگها به نواحی درونی منظومه شمسی راه‌یافته‌اند و حتی ممکن است قطعاتی از آن در گذشته با کره زمین برخورد کرده باشند. به گفته "براون"، خود جسم آسمانی "‪۲۰۰۳‬یی‌ال‪ "۶۱‬نیز در نهایت به نواحی داخلی منظومه شمسی حرکت خواهد کرد که در آن زمان به صورت شهاب‌سنگی بزرگ و مشابه ابعاد ماه در آسمان، از زمین قابل رویت خواهد بود.