شناسایی کمربند معدنی خراسان‌رضوی به کمک روش ژئوفیزیک هوایی

۲۲ خرداد ۱۳۸۶ | ۰۵:۱۵ کد : ۱۴۱۲۸ اخبار روابط عمومى
طرح مطالعات جامع شناسایی کمربند معدنی استان خراسان‌‌رضوی به کمک روش....
  طرح مطالعات جامع شناسایی کمربند معدنی استان خراسان‌‌رضوی به کمک روش ژئوفیزیک هوایی با اختصاص اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال از سوی دولت محقق می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشورمهندس سید حسین احمدی رئیس سازمان صنایع و معادن استان خراسان‌رضوی ضمن بیان این مطلب و با اشاره به کمربندمعدنی که از سنگان خواف آغاز و با ادامه مسیر تا کاشمر کل استان خراسان‌رضوی را در بر می‌گیرد، یادآور شد: طرح مطالعات جامع شناسایی معادن استان خراسان‌رضوی به کمک روش ژئوفیزیک هوایی بر اساس مصوبه دولت و با اختصاص اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال و تحت عنوان شناسایی و بررسی کمربند معدنی استان خراسان‌رضوی جهت توسعه معادن این منطقه در دست اجراست.

وی با بیان اینکه با جدا شدن استان خراسان‌جنوبی بخش بزرگی از ذخایرمعدنی استان از خراسان‌رضوی جدا شد، تصریح کرد: علی‌رغم این مسأله کارشناسان معدنی و زمین‌شناس به فعالیت خود ادامه دادند و در حال حاضر این استان یکی از فعال‌ترین استان‌های معدن کاری کشور است.

احمدی افزود: بر اساس آمار موجود در وزارت صنایع و معادن خراسان‌رضوی در خصوص مجوزهای صادره در حوضه پروانه‌های اکتشاف، گواهی کشف و تعداد پروانه‌های بهره‌برداری رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنایع و معادن استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه از 70 نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور بیش از 44 نوع در خراسان‌رضوی وجود دارد، خاطر نشان کرد: 9درصد از معادن کل کشور با حدود 6درصد از ذخایر مکشوفه با برداشت معادل 10 میلیون تن در سال به همراه 16درصد اشتغال‌زائی از دستاوردهای مهم معدنی استان خراسان رضوی است که این امر نشان می‌دهد فعال کردن این بخش تا چه حد در اشتغال‌زائی و توسعه کشور تأثیرگذار است.

وی در ادامه یادآور شد: در گذشته بیشتر بر روی سنگ های ساختمانی و معادن درجه سه از جمله نمک،گچ و مارن سرمایه‌گذاری صورت می‌گرفت که در حال حاضر در زمینه استخراج از معادن استراتژیک از جمله فلزات گرانبها فعالیت‌های گسترده‌ایی صورت گرفته و در همین راستا سه گواهینامه اکتشاف و استخراج طلا در سال جاری و اواخر سال گذشته صادر شده که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

احمدی گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر خراسان رضوی به تولید کنستانتره مس دست یافته و در آینده نیز به تولید طلا از معادن کشف شده می پردازد و در عرصه اکتشافات نیز به ذخایر ارزشمندی بالغ بر 200 میلیون تن از سیلیس با عیار بالا در منطقه تربت جام واقع در شرق استان دست یافته که سالیانه 500 میلیون دلار درآمد برای کشور ایجاد می‌کند.