اخترشناسان برای نخستین بار، قمری با یک حلقه کشف کردند

۲۰ اسفند ۱۳۸۶ | ۰۴:۵۰ کد : ۱۶۹۴۸ رويدادهاى زمين و معدن
آژانس فضایی اروپا اعلام کرد فضاپیمای کاسینی که هم اکنون در حال کاوش و مطالعه روی سیاره کیوان است به شواهدی از وجود حلقه‌هایی در اطراف اقمار این سیاره از جمله قمری موسوم به Rhea دست یافته است به گفته دانشمندان موسسه«ماکس پلانک» آلمان که نتایج یافته های اخیر خود را در این زمینه در مجله ساینس به چاپ رسانده اند، این نخستین باری است که چنین صفحات حلقه‌ای از غبار در اطراف یک قمر دیده می‌شود چرا که پیش از این فقط سیاره‌هایی با چنین حلقه‌هایی مشاهده شده بودند. بی‌تردید این کشف می تواند به دانشمندان در درک چگونگی شکل گیری سیارات کمک کند. مشتری، نپتون، زحل و اورانوس چهار سیاره‌ای هستند که حلقه دارند و حتی زمین نیز احتمالا بیش از یک میلیارد سال قبل و پیش از شکل گیری ماه دارای حلقه بوده است. این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند که احتمالا تمام این سیارات در زمان شکل گیری دارای حلقه بوده‌اند اما کشف حلقه ای در اطراف یک جرم آسمانی کوچک بسیار شگفت انگیز است و تا به امروز نمونه آن مشاهده نشده است. کاوشگر کاسینی در سال 1997 به منظور بررسی سیاره زحل پرتاب شد. ماه گذشته دانشمندان با بررسی تصاویری که این کاوشگر به زمین ارسال کرده بود، حضور آب در سطح یخی یکی دیگر از قمرهای زحل موسوم به انسلادوز را تائید کردند. قمر Rhea در داخل یک حباب مغناطیسی واقع شده است. این حباب در اطراف زحل می چرخد و محتوی یون‌ها و الکترون‌ها است.