کاوشگر فضایی عطارد

۲۶ فروردین ۱۳۸۷ | ۰۴:۰۵ کد : ۱۷۰۹۷ رويدادهاى زمين و معدن
ناسا، فضاپیمای 'پیام آور تیر' را برای اکتشاف نزدیکترین سیاره منظومه شمسی...

ناسا، فضاپیمای 'پیام آور تیر' را برای اکتشاف نزدیکترین سیاره منظومه شمسی به خورشید یعنی عطارد یا تیر به فضا پرتاب کرده است.هرچند دمای سطح این سیاره در برخی نقاط به 450 درجه سانتیگراد می رسد، دانشمندان تصور می کنند که در دو قطب آن توده های یخ وجود دارد.شان سولومون، پژوهشگر اصلی این پروژه درباره این سیاره اسرارآمیز و معماهایی که مایل است این ماموریت به حل آنها کمک کند می گوید.بخش اعظم اطلاعات ما درباره عطارد حاصل مطالعات مارینر 10 است. مارینر 10 در سال های 1974 و 1975 سه بار از کنار این سیاره گذشت. اما تنها از کمتر از نیمی از سطح سیاره عکس گرفت و درباره ترکیب سطح سیاره هیچ اطلاعاتی به دست نداد.در دو دهه گذشته، علم نجوم به کمک تلسکوپ های زمینی موفق به کشف عناصر دیگری در جو عطارد شد که از جمله آنها سدیم، پتاسیم و کلسیم هستند که در سطح عطارد تشکیل شده اند.تحقیقات نجومی به کمک تلسکوپ های راداری نیز به کشف رسوباتی در مناطق قطبی این سیاره منجر شده است که در طول موج راداری به رنگ های روشن ظاهر می شوند. فرضیه ممتاز در این زمینه این است که اینها توده های یخ در عروض جغرافیایی بالا هستند که همیشه از تابش نور خورشید در امان هستند.دلیل اینکه عروض پایین جغرافیایی عطارد این قدر داغ است این است که این سیاره خیلی به خورشید نزدیک است.علت این که مناطق واقع شده در عروض جغرافیایی بالا می تواند تا این اندازه سرد شود این است که نور خورشید هرگز به اعماق حفره هایی که در اثر برخورد سنگ های آسمانی به وجود آمده اند نمی رسد.با توجه به این که جو عطارد خیلی رقیق و نازک است، مناطق واقع شده در عروض جغرافیایی بالا در معرض فضای بیکران که بسیار سرد است قرار دارند. به این ترتیب علیرغم حرارت بسیار زیاد در مناطق استوایی، این حرارت هرگز به سطوح داخلی حفره های مناطق قطبی نمی رسد.اگر آب از سطوح داخلی به روی سطح عطارد جاری شود و شهاب سنگی آسمانی به آن برخورد کند، مقداری از این آب جهش می کند و به کمک قوه جاذبه عطارد در داخل حفره های سرد به تله می افتد و می تواند برای میلیاردها سال آنجا بماند.یکی از اهداف آن این است که ببینیم عطارد از چه موادی تشکیل شده است. می دانیم که عمدتا از جنس آهن است چون چگالی آن خیلی بالاست. آنچه نمی دانیم این است که این سیاره چگونه در مقایسه با سایر سیارات این اندازه آهن دارد.سرنخ های آن را باید در ترکیبات شیمیایی سطح عطارد بیابیم. 'پیام آور تیر' قرار است مواد شیمیایی تشکیل دهنده پوسته عطارد را از راه دور به کمک حسگرهایش شناسایی و تحلیل کند. می خواهیم بخش هایی از سیاره را که مارینر 10 هرگز از نزدیک ندید مشاهده کنیم.کشف میدان مغناطیسی عطارد توسط مارینر 10 که 30 سال قبل انجام شد بسیار غافلگیرکننده بود. ما هنوز نمی دانیم که علت وجود این میدان مغناطیسی چیست و از کجا ناشی می شود.همچنین می خواهیم بدانیم آیا رسوبات قطبی واقعا یخ هستند یا ماده ای دیگر.دیگر اینکه می خواهیم بدانیم هسته سیاره کاملا جامد یا تا حدودی مذاب است. سر در آوردن از این مساله می تواند به درک علت وجود میدان مغناطیسی آن کمک کند.در نهایت اینکه می خواهیم جو عطارد را که شدیدا پویا و متغیر است بررسی کنیم.