دانشمندان یک ابر نواختر در دل راه شیری کشف کردند

۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۰۴:۴۷ کد : ۱۷۳۸۰ رويدادهاى زمين و معدن

دانشمندان ناسا می گویند بقایای یک ابرنواختر را در دل کهکشان راه شیری، یافته اند. آنها می‌گویند انفجار حدود ۱۴۰سال پیش روی داده است که آن را به تازه ترین ابرنواختر شناخته شده در کهکشان ما بدل می‌کند. ابرنواختر، انفجار یک ستاره بزرگ است که به انتشار یک موج عظیم انرژی، مواد و تشعشعات که می‌تواند کل یک کهکشان را روشن کند منجر می‌شود. تصور می‌شود که این رویدادها هر چند دهه یک بار در کهکشان ما روی می‌دهند اما هیچ یک از این انفجارها در چند صد سال اخیر از زمین مشاهده نشده است دانشمندان، با استفاده از تلسکوپ‌های اشعه ایکس و رادیوتلسکوپ ها، بقایای این ابرنواختر را در نزدیکی مرکز راه شیری کشف کردند. این رویداد، در طول موج رادیویی به یک حلقه گاز آبی رنگ و در تصویر اشعه ایکس به حلقه‌ای از آتش شبیه است. دیوید وایتهاوس کارشناس فضا می‌گوید: شانس اینکه ما یک روز ابرنواختری را با چشمان خود ببینیم چقدر است؟ خوب دانشمندان فکر می‌کنند چنین رویدادی باید زودتر از این اتفاق می‌افتاد. وی افزود: برخی حتی نامزدهایی را مانند بیت الجوز در صورت فلکی جبار ( اورایون) که یک ستاره عظیم سرخ است پیشنهاد کرده اند. دانشمندان می‌گویند این ستاره آنقدر به زمین نزدیک است که اگر منفجر شود نور آن در روز هم قابل رویت خواهد بود.