کشف حیات در عمق ‌٦/١ کیلومتری زیر دریا دانشمندان را شگفت‌زده کرد

۱۲ خرداد ۱۳۸۷ | ۰۳:۱۴ کد : ۱۷۴۸۳ رويدادهاى زمين و معدن
دانشمندان گونه‌هایی از موجودات زنده را درعمق یک مایلی(‌٦/١ کیلومتری) زیر...

دانشمندان گونه‌هایی از موجودات زنده را درعمق یک مایلی(‌٦/١ کیلومتری) زیر سطح دریا کشف کردند که دو برابر بیشتر از عمیق‌ترین زیستگاه‌های شناسایی شده قبلی در زیر دریا است. در نمونه برداری‌هایی که از دریای نیوفوندلند به دست آمد، دانشمندان میکروب‌های تک سلولی را مشاهده کردند که در حدود یک مایل زیر سطح دریا و در دمای بالا زندگی می‌کنند. به گفته جان پارکس، زیست شناس حوزه جغرافیا در دانشگاه کاردیف، این موجودات گونه هایی هستند که نه تنها در بیشترین اعماق، بلکه در بالاترین دماهای ممکن در زیر کف دریا زندگی می‌کنند. او می‌گوید: ما انتظار داشتیم که حیات را در این اعماق ببینیم و وقتی این انتظار ما تایید شد بسیار هیجان زده شدیم! دانستن این که حیات تا چه میزان در آنجا وجود دارد، واقعا جالب است. در حالی که قبلا با کشف یک باکتری در عمق دو مایلی یک معدن طلا در آفریقای جنوبی، حیات در زیر سطح زمین در اعماق خیلی بیشتری یافت شده، اما قبل از این، حیات در زیر سطح دریا آخرین بار در عمق نیم مایلی مشاهده شد. پارکس و همکاران او نمونه برداری‌هایی از مغزه زمین که از طریق حفر اقیانوس به دست آمده بود را تحلیل کردند و مدارکی دال بر وجود سلول‌های پیش هسته‌یی که فاقد هسته مرکزی هستند، یافتند که به نظر می‌رسد از خانواده آرکایی باشند. این گونه تازه کشف شده انرژی خودش را از گاز متان می‌گیرد و در صخره‌هایی رشد می‌کند که قدمت آنها به ‌١١ میلیون سال قبل می‌رسد و قابلیت تحمل دمایی به میزان ‌٦٠ تا ‌١٠٠ درجه سانتیگراد را دارد که در چنین شرایطی زندگی تقریبا غیر ممکن است. پارکس می‌گوید در این عمق، هیچ نور و اکسیژنی وجود ندارد، سطح آن اساسا از سنگ است، اما مقداری فضا برای نفوذ آب وجود دارد که این موجود آب خود را از آن تامین می‌کند. کشف این مخلوقات زنده در مخفی ترین گوشه های زمین می‌تواند به جست‌وجو در زمینه حیات فرازمینی کمک کند. پارکس می‌گوید تا زمانی که ما ندانیم روی زمین چه چیزهایی وجود دارند، هیچ سرنخی در مورد آنچه که در سیارات دیگر می‌گذرد، نخواهیم داشت!