نزدیک زمین هم ماده تاریک وجود دارد

۲۱ مرداد ۱۳۸۷ | ۰۴:۲۰ کد : ۱۷۸۷۳ رويدادهاى زمين و معدن
گروهی از پژوهشگران آمریکایی و سوئدی اعلام کردند شبیه‌سازی‌هایی رایانه‌یی...

گروهی از پژوهشگران آمریکایی و سوئدی اعلام کردند شبیه‌سازی‌هایی رایانه‌یی نشان می‌دهد ماده تاریک در درون کهکشان راه شیری و در نزدیکی منظومه شمسی هم وجود دارد. دکتر پییرو مالائو، استاد دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز در این باره اظهار داشت: در حالی که شبیه سازی‌های قبلی نشان داده بود کهکشان راه شیری عاری از ماده تاریک است، در تحقیق جدید که با استفاده از ابر رایانه جگوار در کتابخانه ملی اوک ریچ انجام شده، معلوم شد که این فرضیه اشتباه است و جزییات کافی از مشاهده ابرهایی از ماده تاریک در کهکشان راه شیری ارائه شد. این مطالعات در مجله علمی نیچر منتشر شده است. پژوهشگران می‌ گویند تاکنون ماده تاریک تنها از طریق تاثیرات جاذبه‌یی آن روی ستاره‌ها و کهکشان‌ها شناسایی شده، اما براساس یک فرضیه جدید، ماده تاریک متشکل از ذرات بزرگ تعاملی و ضعیفی است که وقتی با هم برخورد کنند، پرتوهای گاما متصاعد می‌کنند. پرفسور مادائو می‌گوید که پرتوهای گاما حاصل از چنین برخوردهایی ممکن است توسط تلسکوپ بزرگ "منطقه فضایی اشعه گاما" (GLAST) که اخیرا راه‌اندازی شده، قابل شناسایی باشند. وی ادامه داد: همین امر است که موضوع را جالب می‌کند. برخی از این ابرها آنقدر غلیظ هستند که مقادیر بسیار زیادی اشعه گاما در صورت انهدام ماده تاریک متصاعد خواهند کرد و این وضعیت می‌تواند به راحتی توسط تلسکوپ GLAST قابل تشخیص باشد. همچنین در پژوهش دیگری که در مجله «اختر فیزیک» منتشر شده پژوهشگران پیش‌بینی‌های خاصی درباره سیگنال‌های اشعه گاما که توسط GLAST شناسایی می‌شوند، ارائه کرده‌اند.