همایش ملی بررسی جایگاه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی برگزار شد

۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۰:۱۳ کد : ۱۹۰۶۳ اخبار روابط عمومى
تعداد بازدید:۱۵۸
همایش بررسی جایگاه سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، در محل نمایشگاه های...

همایش بررسی جایگاه سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، در محل نمایشگاه های بین‌المللی مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، محمدجواد پیش‌بین دبیر همایش بررسی جایگاه سنگهای قیمتی و نیمه‌قیمتی در مراسم افتتاحیه این همایش با بیان این که امروزه عیار طلا در دنیا کاهش یافته، یادآوذ شد:  در کشورهای اروپایی عیار طلا به 10 رسیده و همین امر نشان‌دهنده توجه بیشتر به سنگ‌های قیمتی است که در ایران نیز اگر فرهنگ استفاده از سنگ‌های قیمتی رواج بیشتری یابد، دیگر مردم فقط طلا را سرمایه خود نمی‌دانند بلکه سنگ‌های قیمتی نیز جایگزین طلا می‌شود.

دبیر همایش جایگاه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی با اشاره به جایگاه سنگ‌های جواهر در اقتصاد دنیا گفت: سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی 600 میلیارد دلار گردش نقدینگی در دنیا دارند.

 وی ضمن ابراز تاسف از این که متاسفانه طی 50 سال اخیر ایران جزو وارد کنندگان سنگ‌های قیمتی به‌شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: این در حالیست که این کشور از هفت هزار سال پیش در این عرصه سابقه دارد.

 پیش‌بین با اشاره به سهم سنگ‌های قیمتی در اشتغال و درآمد‌زایی جهانی تصریح کرد: براساس مطالعات موسسه GIA آمریکا از ابتدای اکتشاف سنگ‌ها تا زمانی که تبدیل به نگین می‌شود، 200 فرصت شغلی را ایجاد می کند که این میزان توسعه در هیچ بخشی از صنعت دیده نمی‌شود.

دبیر همایش جایگاه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی اقتصاد برخی از کشورها را وابسته به سنگ‌های قیمتی عنوان کرد و افزود: این سنگ‌ها سالانه 20 میلیارد دلار از درآمد کشورهای تایلند و هندوستان را تامین می‌کند و در مقابل کشوری مانند  عربستان سالانه 600 تن سنگ وارد می‌کند که این شرایط فرصت خوبی را برای صادرات ایران فراهم می‌کند.

وی با اشاره به علت ارزشمندی سنگ نسبت به طلا در بازارهای جهانی، اظهار داشت: در حال حاضر یک زمرد 12 گرمی حدود یک میلیارد تومان قیمت دارد اما 12 گرم طلا 240 دلار قیمت دارد.

همچنین لشگری، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه این مراسم یادآور شد: برای ارتقای جایگاه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در کشور باید علاوه بر جدی‌تر گرفتن ظرفیت‌های استان برای صادرات به آموزش‌های تخصصی در این حوزه نیز پرداخته شود.

وی به ورود سالانه 30 میلیون زائر و مسافر به مشهد اشاره کرد و گفت: حضور این تعداد زائر و مسافر فرصت مغتنمی برای معرفی سنگ های قیمتی به عنوان سوغات مشهد است.

لشگری برگزاری این همایش را فرصت مناسبی برای ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه سنگ‌های قیمتی دانست و افزود: با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی این همایش در خراسان رضوی کانون علمی موثرتری برای پرداختن به این مسئله ایجاد می‌شود.


نظر شما :