مریخ مذاب، تئوری وجود حیات در این سیاره را به چالش کشید

۱۷ آذر ۱۳۸۸ | ۰۲:۲۵ کد : ۱۹۳۹۰ رويدادهاى زمين و معدن

محققان می‌گویند: مذاب بودن سطح مریخ، تئوری وجود حیات در این سیاره را زیر سوال می‌برد. پژوهشگران علوم سیاره‌یی تاکید دارند، سطح مریخ به مدت بیش از 100 میلیون سال پس از شکل گیری آن مذاب بوده که این امر مانع از تکامل هر نوع حیات ابتدایی روی این سیاره می‌شده است. یافته‌های محققان بر اساس تجزیه و تحلیل‌های انجام شده روی شهاب سنگ‌های نادر و کمیاب مریخی در مرکز فضایی جانسون سازمان فضایی آمریکا (ناسا) به دست آمده و در مجله «نیچر ژئوساینس» منتشر شده است. دکتر کاریج اونیل، محقق دپارتمان علوم زمین شناسی و سیاره‌یی در دانشگاه مسکواری در این پژوهش، اظهار داشت: مطالعات اخیر تصور قبلی دانشمند‌ان را مبنی بر این که سطح مریخ طی چند هزار سال گذشته سرد بوده است، با چالش مواجه کرد. در عوض در تحقیقات اخیر محققان به این نتیجه رسیده اند که این سیاره یک توپ مذاب با یک اتمسفر توفانی و فوق‌العاده داغ بوده است که دمای این سیاره را برای حدود بیش از 100 میلیون سال بیش از هزار درجه سانتیگراد نگهداشت. در این پژوهش ایزوتوپ‌های رادیو اکتیو عناصر نادر در یک شهاب سنگ قدیمی مورد آزمایش و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این شهاب سنگ که در اوایل دهه 1900 در مصر با زمین اصابت کرد، احتمالااز مریخ جدا شده چون حباب‌های گازی که در درون آن محصور شده بودند، از نوع نمونه‌های اتمسفری بودند که در طول ماموریت مریخی وایکینگ در اواخر دهه 1970 به زمین آورده شدند. اونیل معتقد است: این پژوهش اطلاعاتی درباره تکامل ابتدایی زمین در اختیار محققان قرار خواهد داد. ایسنا