کشف اسراری جدید درباره سیاره عطارد

۳۰ تیر ۱۳۸۹ | ۰۴:۳۵ کد : ۲۰۰۹۳ رويدادهاى زمين و معدن

فضاپیمای مسنجر سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در مدار عطارد، اسرار جدیدی را درباره این سیاره فاش کرده است. تجزیه و تحلیل جدید اطلاعات مربوط به این سیاره دانشمند‌ان را شگفت زده کرده است، چون نشان داده که تاریخچه آتشفشانی روی عطارد خیلی قدیمی‌تر از آن است که محققان پیش از این تصور می‌کردند. این اطلاعات توسط فضاپیمای مسنجر و در طول سومین و آخرین پرواز نمایشی این سفینه کاوشی در سپتامبر گذشته به دست آمده است. در گزارش مجله علمی ساینس همچنین اطلاعات جدیدی درباره توفانی مغناطیسی این سیاره آشکار شده است و اولین مشاهدات از انتشارات یونیزه در اتمسفر بسیار رقیق عطارد است. دکتر سین سولومون، پژوهشگر انستیتو کارنگی در این زمینه خاطرنشان کرد: دانشمند‌ان در حال کشف پدیده‌های جدیدی هستند که هر بار یکی از آنها را در عطارد رصد می‌کنند. دانشمند‌ان می‌گویند: مشاهدات جدید نشان می‌دهد که پدیده آتشفشان بر سطح عطارد زمان بسیار بیشتری را به خود اختصاص داده به طوری که احتمالا این زمان تا نیمه دوم تاریخچه منظومه خورشیدی نیز طول کشیده شده است. در این مشاهدات همچنین مواد شیمیایی شامل سدیم، کلسیم و منیزیم در اتمسفر قطب‌های عطارد کشف شده‌اند.