کشف یک ماده معدنی جدید در ساختار یک شهاب سنگ

۲۱ فروردین ۱۳۹۰ | ۰۷:۳۸ کد : ۲۰۵۵۰ رويدادهاى زمين و معدن
دانشمندان ناسا به همراه محققانی دیگر از آمریکا، کره جنوبی و ژاپن موفق به کشف ماده معدنی جدیدی موسوم به «Wassonite» در یکی از شهاب‌سنگهای قدیمی شده‌اند. این ماده جدید معدنی در یک شهاب سنگ یافت شده که پس از کشف در سال 1969 در قطب جنوب به طور رسمی enstatite chondrite یاماتو 691 نامگذاری شده‌است. Chondrite به گونه‌های شهاب سنگ‌هایی گفته می‌شود که پس از جدا شدن از بدنه مادر خود دچار ذوب یا تغییر و دگرگونی نشده‌اند. این شهاب سنگ در یک سال همزمان با کشف شهاب‌سنگ‌های آلنده و مورچیسون و همچنین بازگشت اولین نمونه‌های ماه توسط آپولو به زمین شناسایی شد. مطالعه شهاب‌سنگها به درک بیشتر انسان از شکل‌گیری و تاریخچه منظومه شمسی کمک خواهد کرد. این شهاب سنگ احتمالا از یک سیارک که بین سیارات مریخ و مشتری گردش می‌کرده جدا شده است. ماده معدنی Wassonite در میان کوچکترین و مهمترین مواد معدنی کشف شده در این نمونه 4.5 میلیارد ساله محسوب می‌شود. این تیم تحقیقاتی این ماده معدنی را در فهرست 4500 مواد تایید شده رسمی انجمن بین‌المللی معدن شناسی اضافه کرده‌اند. این ماده تنها از دو عنصر سولفور و تیتانیوم تشکیل شده اما از یک ساختار بلورین منحصربه فرد برخوردار بوده که تا پیش از این در طبیعت مشاهده نشده است. اندازه این ماده کمتر از یک صدم موی انسان است. در سال 1969 اعضای تیم پژوهشی ژاپنی اعزامی قطب جنوب موفق به شناسایی و کشف 9 شهاب سنگ در ناحیه یخی کوهستان یاموتو در قطب جنوب شدند. این اولین بازیابی شهاب‌سنگ‌ها از قطب جنوب محسوب می‌شد و نمونه‌هایی از چندین نوع مختلف را ارائه کرد.