کشف چهار محدوده امیدبخش ید در استان گلستان

۲۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۸ کد : ۲۱۲۰۷ اخبار روابط عمومى
معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از کشف چهار محدوده امیدبخش ید در شمال گلستان...

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از کشف چهار محدوده امیدبخش ید در شمال استان گلستان خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، مهندس بهروز برنا گفت: به دنبال اکتشافات انجام شده از سوی کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در استان گلستان چهار محدوده امیدبخش ید در شمال این استان در مناطق محدوده خیرخواجه نجف، قره‌دونگ، خیرخواجه، تپه قرتل‌جه کشف شد.

وی با بیان این‌که این اکتشافات با روش‌های جدید در حوزه ژئوفیزیک زمینی(تلوریک‌مغناطیس‌سنجی) و لحاظ کردن داده‌های حفاری نفت و بررسی سازندهای زمین شناسی و تفسیرهای آن صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: این محدوده‌های امیدبخش در اعماق 800 تا 1200 متری شورابه‌های شمال استان گلستان قرار دارند.

برنا با بیان این که ایران جزو 9 کشور اول جهان در زمینه تولید ید قرار دارد که با کشف محدوده‌های جدید جایگاه کشور در این حوزه تقویت خواهد شد، یادآور شد: با تامین اعتبارات موردنیاز، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اکتشافات عمقی را در این محدوده‌ها آغاز خواهد کرد که طی آن حجم ذخایر قطعی ید در این مناطق مشخص خواهد شد.

یادآور می‌شود، بهره‌برداری از این محصول با ارزش پس از اعطای پروانه اکتشاف برای یک شرکت خصوصی در سال 82  از سوی سازمان زمین‌شناسی وا کتشافات‌معدنی کشور،  در 27 کیلومتری شمال شهرستان آق‌قلا استان گلستان در حال انجام است و در حال حاضر ماده معدنی ید برای نخستین بار در ایران از اعماق 1200 متری زمین استخراج می‌شود و سپس در کارخانه فرآوری احداث شده در جوار این معدن برای مصارف مختلف از جمله پزشکی و داروسازی و صنایع پتروشیمی فرآوری می‌شود.

به طور کلی ید در پزشکی، صنایع شیمیایی، ساخت مواد ضدعفونی‌کننده، اسید استیک، کائوچو، صنایع شیمیایی، صنایع هوا و فضا، ساخت مواد آلی، فیلم عکاسی و تولید فلزات با خلوص بالا کاربرد دارد و اولین عنصری بود که اهمیت آن برای بدن انسان شناخته و عملکرد آن برای غده تیروئید ضروری تشخیص داده شد.

گفتنی‌ست؛ این عنصر در دریا و پوسته زمین به صورت ید سدیم و پتاسیم وجود دارد و تنها در مناطق خاصی کشف و استخراج می‌شود که یکی از آن مناطق مهم، قسمت‌هایی از سواحل اقیانوس آرام و دریای خزر است و با توجه به این که در همه مناطق ایران این ماده معدنی وجود ندارد، آثار و علائم وجود ماده معدنی ید برای نخستین بار به دنبال اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در استان گلستان در ۲۷کیلومتری شمال شهرستان آققلا شناسایی و به بخش خصوصی واگذار شد.

خاطرنشان می شود؛  کشورهای شیلی و ژاپن، ۹۰ درصد و آذربایجان، آمریکا، چین، اندونزی، روسیه و ترکمنستان مابقی ید مورد نیاز جهان را تولید می‌کنند که با راه‌اندازی کارخانه ید آق قلا،  ایران به جمع 9 کشور تولیدکننده ید در جهان پیوسته است.

لازم به ذکر است سالانه بیش از 100 تن ماده معدنی ید وارد کشور می‌شود که با تولید این ماده معدنی در استان گلستان  علاوه بر قطع وابستگی سالانه از خروج بیش از چهار میلیون دلار ارز، جلوگیری خواهد شد.

کلید واژه ها: گلستان