نشانه‌هایی از فوران در دماوند وجود ندارد

۰۹ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۹ کد : ۲۱۲۸۷ اخبار روابط عمومى
هفتاد و پنجمین شماره علوم‌زمین و معدن با پرونده‌ای ویژه درباره احتمال فوران مجدد آتشفشان دماوند روی پیشخوان آمده است.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، بررسی امکان فوران مجدد کوه آتشفشانی دماوند، پرونده اصلی شماره تیر ماه 91 علوم‌زمین و معدن را تشکیل می‌دهد که عکس جلد این شماره از مجله نیز به آن اختصاص یافته است. در مطلب اصلی این پرونده، دکتر جلیل قلمقاش معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در گفت‌وگویی ویژه امکان رابطه مستقیم بین وقوع زلزله و فعال شدن آتشفشان دماوند را رد می‌کند و خیال خوانندگان خود را از این بابت راحت می‌کند.
یکی دیگر از مهم‌ترین مطالب مندرج در این شماره از علوم‌زمین و معدن گزارشی پیرامون برگزاری نخستین نشست انجمن کواترنری ایران است که انتخاب و معرفی اعضای هیات رییسه و بازرس انجمن را به همراه داشت.
اخباری پیرامون گردهمایی بزرگ صنعتکاران و معدنکاران در روز ملی صنعت و معدن، کشف چهار محدوده امیدبخش ید در استان گلستان، استحصال کانی‌های فلزی در مقیاس نیمه‌صنعتی، امضای تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌های معدنی میان ایران و سودان و اکتشاف معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در استان فارس نیز پیش‌روی خوانندگان قرار گرفته است.
در بخش ژئوتوریسم این شماره علم‌زمین و معدن، نویسنده در مطلبی با نام چشم‌اندازهای زمین‌شناختی گشتی در "آبشار ارتکند" در خراسان رضوی زده و خواننده را همراه خود  به این سفر 59 کیلومتری در جنوب شهرستان کلات نادری می‌برد و بخشی از زیبایی‌ها و دیدنی‌های این منطقه شگرف را برای مخاطبان خود به تصویر می‌کشد.
خانم "نانسی کرک" نیز به عنوان شاگرد ممتاز کالج "نیوهم" انگلستان در رشته زمین‌شناسی طی سال  1939 در بخش زنان زمین‌شناس به علاقه‌مندان معرفی شده است.
یکی دیگر از بخش‌های جذاب این شماره علوم‌زمین و معدن مقاله‌ای در بخش ژئوفیزیک دریایی به عنوان یکی از گرایش‌های علوم‌زمین است که به بررسی بستر و زیربستر دریا به کمک ویژگی‌های فیزیکی آن می‌پردازد.
هفتاد و پنجمین ماهنامه علوم‌زمین و معدن در یادداشت علمی خود ایمنی و مدیریت پسماندهای شیمیایی تولیدی خانگی، صنعتی و آزمایشگاهی، تجاری، پزشکی، کشاورزی و معادن را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه‌گیری دست یافته که در صورت عدم اجرای روش‌های ارزیابی و کنترل و دفع صحیح پسماندهای شیمیایی چه آینده‌ای در انتظار محیط‌زیست، منابع‌آبی، خاکی و سلامت و بهداشت مردم کشور خواهد بود.
همچنین مقالات تخصصی نیز با نام جذب و ذخیره‌سازی دی اکسیدکربن، دیرینه‌شناسی، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در مطالعات پوشش برف، تحلیل ماه به‌عنوان نزدیک‌ترین همسایه زمین دراختیار علاقه‌مندان علوم‌زمین و معدن قرار گرفته است.
اعضای تحریریه ماهنامه علوم‌زمین و معدن در این شماره به معرفی کامل موزه علوم زمین پرداخته‌اند. در این بخش می‌خوانید: موزه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور موزه‌ای تخصصی است که به طور خاص نمونه‌هایی از سنگ، کانی، سنگواره (فسیل) و اشیای معدنکاری قدیمی به‌دست آمده از نقاط مختلف داخل و خارج کشور را در خود جای داده است. در این موزه حدود 400 نمونه سنگ و2000 نمونه کانی وبیش از 1200 نمونه سنگواره و 65 نمونه ابزار معدنکاری قدیمی مکشوفه از معادن ایران و اشیای باستان‌شناسی نگهداری می‌شود و قسمت‌های مختلف موزه شامل بخش مربوط به وسایل معدنکاری قدیمی و اشیای باستان‌شناسی، بخش سنگ‌ها، بخش کانی‌ها، کانی‌های قیمتی و نیمه قیمتی، سنگواره‌ها، سنگواره مهره‌داران و سالن نمایش فیلم‌های زمین شناسی و علوم وابسته است. کارشناسان موزه علوم زمین آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای در شاخه‌های فسیل‌شناسی، کانی‌شناسی، سنگ‌شناسی و گوهر‌شناسی و همچنین شناسایی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و کارشناسی انواع و اقسام نمونه‌های زمین‌شناسی و همچنین مشاوره جهت راه‌اندازی و تکمیل موزه‌های علوم زمین برای دانشگاه‌ها و مدارس از دیگر فعالیت‌های موزه علوم زمین هستند.
گفتنی‌ست؛ تاکنون 75 شماره پی در پی ماهنامه علوم‌زمین و معدن با بخش‌های مختلف و کاربردی در 40 صفحه تمام رنگی همراه با نسخه انگلیسی، زیر نظر شورای سردبیری و مدیر مسوولی رضا جدیدی منتشر شده است.

کلید واژه ها: تهران