شناسایی 12 هزار محدوده امیدبخش معدنی در کل کشور

۰۵ تیر ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۸ کد : ۲۱۷۴۹ اخبار روابط عمومى
اکتشاف زون‌های 20 گانه دوم به وسعت بیش از 420هزار کیلومتر مربع در دستور کار سازمان زمین‌شناسی...

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، معاون اکتشاف این سازمان ضمن اشاره به رویکرد مجموعه متبوع به‌منظور شناسایی ذخایر معدنی کشور یادآور شد: اکتشاف زون‌های 20 گانه دوم به وسعت بیش از 420هزار کیلومتر مربع در دستور کار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور قرار دارد.

به گفته بهروز برنا، تاکنون 8 لایه اطلاعاتی شامل لایه‌های زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی، دورسنجی، ژئوفیزیک هوایی، ژئوشیمی، کانی‌سنگین، بلگ و هیدروژئوشیمی بیش از نیمی از زون‌های 20 گانه دوم برای تعیین محدوده‌های امیدبخش معدنی تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال 89، 12 هزار محدوده امیدبخش معدنی در کل کشور شناسایی شده است که از این میان 40 هزار محدوده به عناصر فلزی تعلق دارد.

اخذ مجوز تاسیس 20 مرکز و 25 دفتر زمین‌شناسی و اکتشافی

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، با بیان اینکه در حال حاضر این سازمان، موفق به اخذ مجوز تاسیس 20 مرکز و 25 دفتر زمین‌شناسی و اکتشافی شده، افزود: این مجموعه به منظور سرویس‌دهی مطالعات علوم‌زمین در سراسر کشور به صورت منطقه‌ای تاسیس خواهد شد که از این میان 8 مرکز در مناطق سنندج، کرمان، یزد، بوشهر، بندرعباس، زنجان، آذربایجان‌غربی و گلستان با رویکرد اکتشافی به فعالیت می‌پردازند.

آغاز طرح پهنه‌بندی استان‌ها پس از دور چهارم سفرهای استانی هیات دولت

این مقام مسوول، همچنین به دور چهارم سفرهای استانی هیات دولت، اشاره کرد و گفت: طرح پهنه‌بندی استان‌ها با فراخوان بخش خصوصی توانمند آغاز شده تا اکتشافات در این پهنه‌ها انجام شود که در حال حاضر پهنه‌بندی استان‌های سمنان، مازندران، آذربایجان‌های شرقی و غربی، اصفهان، خوزستان و لرستان توسط بخش خصوصی فعال انجام شده است.

برنا، تصریح کرد: با تدوین شرح خدمات هر استان قادر خواهیم بود نسبت به فراخوان متقاضیان بخش خصوصی به‌منظور تکمیل و شناسایی مناطق مورد نظر اقدام کنیم.

وی، با تاکید بر اینکه در بخش اکتشافات موضوعی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با رویکرد عناصر فلزی استراتژیک و غیرفلزی‌ها در پهنه ایران زمین اقداماتی را انجام داده، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 15محدوده برای عناصر طلا، مس، پتاس، سولفات سدیم، آهن و خاک‌های نادر به همت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به گواهی کشف رسیده است.

اخذ گواهی کشف برای 30 محدوده معدنی

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه 30 محدوده معدنی نیز در حال اخذ گواهی کشف هستند، تاکید کرد: 60 محدوده نیز به اکتشافات عمومی رسیده که خوشبختانه طی سال جاری(92) 4 محدوده طلادار در استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان و 2 محدوده آهن در استان‌های اصفهان و یزد واگذار شده و همچنین در حال حاضر نیز  3 محدوده جدید طلادار در استان خراسان رضوی موفق به اخذ گواهی کشف شده است.

تهیه 150 ورقه ژئوشیمی یکصدهزارم

به گفته بهروز برنا، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ورقه‌های ژئوشیمی در مقیاس یکصدهزارم را با روش بلگ و همچنین بازنگری اطلاعات قبلی به منظور یکسان‌سازی -که پیش از انقلاب توسط کشورهای خارجی تهیه شده بود- را انجام داده که بر همین اساس توانسته بیش از 150 ورقه را به پایان برساند.

این کارشناس، گفت: از سویی در بیش از 10درصد مناطق اولویت‌دار کشور نقشه‌های ژئوشیمی در مقیاس یک بیست و پنج هزارم تا پایان سه ماهه سال جاری به اتمام رسیده است.

واگذاری دو محدوده مس پورفیری در کرمان و آذربایجان‌شرقی به شرکت ملی مس

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از بررسی تیپ‌های مختلف مس رسوبی، مسیوسولفاید و پورفیری توسط سازمان متبوع خود خبر داد و افزود: این سازمان موفق به واگذاری دو محدوده مس پورفیری در استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی به شرکت ملی مس شده است.

وی تصریح کرد: در ضمن محدوده‌هایی از مس رسوبی در استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، مازندران، خراسان‌های رضوی و شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان و یزد اکتشاف شده است.

کشف 12هزار تن سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی در حداقل 60 محدوده

برنا، درباره فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش سنگ‌ها و کانی‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، افزود:  در 5 استان یزد، سمنان، کردستان، اصفهان و خراسان‌رضوی بیش از 12هزار تن انواع واریته‌های مختلف و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در حداقل 60 محدوده به همت  سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور کشف شده است.

شناسایی فلزات استراتژیک و هایتک به همت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

وی، با اشاره به اینکه چند سالی است که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش شناسایی فلزات استراتژیک و هایتک نظیر خاک‌های نادر، لیتیوم و زیرکونیم اکتشافات خود را گسترش داده، یادآور شد: این سازمان در کلیه شورابه‌های داخلی و آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان موفق به کشف ذخایر تبخیری از جمله پتاس، منیزیا و لیتیوم شده است.

این مقام مسوول با بیان این که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش فرآوری اولویت خود را به عناصر فلزی از جمله طلا، مس، فلورین، خاک‌های نادر، لیتیوم، پتاس و فسفات اختصاص داده، تصریح کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور موفق به انجام روش‌های مختلف فرآوری و کانه‌آرایی به صورت بهینه شده تا بدین ترتیب ذخایر موجود از ارزش افزوده بالاتری برخوردار شوند.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، افزود: در دیگر مواد معدنی از جمله سرب و روی، آهن، بوکسیت، پتاس سنگی، سولفات سدیم، قلع، تنگستن، جیوه و ید محدوده‌های امیدبخش و ذخایر جدیدی از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور کشف شده است.

تجهیز سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به تجهیزات ویژه اکتشافی

برنا ضمن اشاره به تشکیل جلسات کارگروه توسعه بخش معدن در کلیه استان‌ها، یادآور شد: پس از تشکیل جلسات این کارگروه، بخش معدن از رونق بیشتری برخوردار شد به طوری که مجوز تاسیس مراکز زمین‌شناسی و اکتشافی در استان‌های مختلف و تجهیز آنها به دستگاه‌های حفاری پر سرعت و دیگر تجهیزات لازم در تخصص‌های ویژه  اکتشافی به منظور بررسی‌های عمیق‌تر برای اکتشاف ذخایر پنهان از رونق و اهمیت بالاتری برخوردار شد.

برآورد 340 تن ذخیره طلا برای کشور

وی با بیان اینکه در کمربند سنندج-سیرجان و دیگر محدوده‌های طلادار کشور اکتشافات همچنان از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ادامه دارد، خاطرنشان کرد: با اکتشافات انجام شده از سوی این مجموعه حداقل در 21 استان اندیس، کانسار و معدن طلا کشف شده که  تاکنون 340 تن ذخیره طلا برای کشور برآورد می‌شود که بر همین اساس به مرز تولید حداقل 4 تن در سال در حال نزدیک شدن هستیم.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این که با آغاز بهره‌برداری از ذخایر طلای زرشوران واقع در آذربایجان‌غربی و ساری‌گونی در کردستان دستیابی به تولید 10 تن طلا در سال دور از دسترس نیست، تاکید کرد: نباید فراموش کرد حداقل در 60 محدوده اکتشافی پروانه اکتشاف و 15 محدوده پروانه بهره‌برداری برای بخش خصوصی فعال صادر شده است.

کلید واژه ها: تهران