خودداری رئیس ایمیدرو از اظهار نظر در خصوص آتش زدن برخی معادن کشور

۲۴ تیر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۸ کد : ۲۱۷۸۳ رويدادهاى زمين و معدن
تعداد بازدید:۹۷
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از اظهار نظر در خصوص....
امیر امینی، در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه در سال جدید و تاکنون شاهد آتش زدن ماشین آلات و تجهیزات سه معدن از جمله بزرگترین معدن سنگ مرمریت خاورمیانه در کشور بودیم، به عنوان متولی بخش توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور موضع شما در این خصوص چه بوده است و آیا ایمیدرو در این خصوص کاری کرده است یا خیر؟ گفت: این اتفاقات برای معادن بخش خصوصی بوده است و به ایمیدرو مربوط نیست.
وی ادامه داد: البته باید بگویم که سیاست گذاری کلان در بخش معدن و صنایع معدنی نیز در اختیار معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت است و ما(ایمیدرو) این قدر مساله و کار برای توسعه پروژه ها و فعالیت هایمان داریم که به این موضوع نرسیده ایم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرد: ایمیدرو دارای یک سری نیروی محدود و متخصص است که فقط برای اجرای برنامه ها و فعالیت های جاری این سازمان کفایت می کند.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در ادامه از برنامه ریزی برای تشکیل دو هلدینگ ماشین آلات معدنی و صنایع معدنی به منظور استقلال در تولید ماشین آلات و قطعات مربوطه با همکاری ایدرو و مشارکت 51 درصدی بخش خصوصی، و هلدینگ تخصصی صنعت بیمه معادن و صنایع معدنی از اکتشاف تا فرآوری برای توسعه و بسط اکتشاف در کشور خبر داد.
وی، اولویت اول فعالیت های ایمیدرو را ایجاد مراکز تحقیقات و فرآوری معادن دانست و افزود: متاسفانه در بخش تکنولوژی بخش معدن و صنایع معدنی همچنان وابسته هستیم بطوریکه تاکنون ارتباط صنعت با دانشگاه یک طرفه بوده است و امیدوارم یک روز در کنار هر واحد معدنی شاهد حضور یک واحد تحقیقات و فرآوری معادن برای دستیابی به دانش های نو در حوزه معدن و صنایع معدنی باشیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه راه اندازی و اجرای هفت طرح فولادی را معطل 1.8 میلیارد دلار سرمایه گذاری دانست که در صورت تزریق منابع مالی، ظرف دو سال آینده شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.
وی با توجه به اینکه میزان واردات فولاد در سال گذشته 7.5 میلیون تن برابر 4.8 میلیارد دلار و صادرات مواد خام(سنگ آهن) نیز 2.5 میلیارد دلار بوده است، اضافه کرد: این اتفاق به دلیل عملکرد ضعیف ما در راه اندازی پروژه های فولادی است و چنانچه تا دو سال آینده همین روند ادامه یابد شاهد سالانه 12 میلیارد عدم النفع برای صنعت فولاد کشور خواهیم بود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در خصوص تاخیر 18 ساله در اجرای طرح نفلین سینیت، گفت: پیمانکار قبلی پروژه نفیلین سینیت سراب در آذربایجان شرقی 24 میلیارد تومان به علاوه هفت میلیون یورو پول بابت اجرای این پروژه دریافت کرد اما معلوم نیست این پول کجا هزینه شده است! و در حال حاضر دعوای حقوقی درباره‌ این پروژه در دادگاه مطرح است.
امینی ادامه داد: در این پروژه اختلاف دیدگاه کارشناسی وجود دارد؛ به طوری که معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری اجرای این پروژه را اقتصادی نمی‌داند. نرخ بازگشت سرمایه در این پروژه 23 درصد تعیین شده است. در صورتی که چند اقدام فنی انجام شود، اجرای این پروژه اقتصادی می‌شود. این پروژه تا اردیبهشت ماه امسال متوقف بود اما ما توانستیم منابع مالی آن‌ را تامین کنیم و مجوزهای لازم را نیز از معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری بگیریم.
به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت چنانچه ظرف پنج ماه آینده ال.‌سی مورد نیاز این پروژه را نتوانیم باز کنیم دوباره اجرای آن با مشکل روبرو خواهد شد، تاکید کرد: برای اجرای این پروژه پیمانکار جدید گرفته‌ایم و چنانچه تمام موارد طبق برنامه پیش رود می‌توانیم این پروژه را ظرف 40 ماه به بهره‌برداری برسانیم.
وی در پایان با توجه به اینکه ایمیدرو از سال 84 تاکنون 100 هزار میلیارد ریال به قیمت ثابت پرو‍ژه در بخش معدن و صنایع معدنی در کشور اجرا کرده است، خاطرنشان کرد: از سال 81 تاکنون حدود 190 هزار میلیارد ریال از سهام واحدهای تحت پوشش ایمیدرو واگذار شده که 37 هزار میلیارد ریال آن مربوط به سال 91 است.

کلید واژه ها: اصفهان


نظر شما :