گزارش بررسی خروج قطار از ریل به دلیل وقوع زمینلغزش در سوادکوه شمالی
بر اثر این زمینلغزش در منطقه چای باغ شیرگاه به موقعیت جغرافیایی...
به گزارش روابطعمومی سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور، مهندس حسین رنجبر کارشناس مرکز زمینشناسی ساری از وقوع زمینلغزش در ساعت 7:30دقیقه صبح 5 آذر 1392 خبر داد و گفت: بر اثر این زمینلغزش در منطقه چای باغ شیرگاه به موقعیت جغرافیایی N36 20 8.6,E52 51 45.1 دو واگن انتهایی از یک قطار باری در فاصله 3 کیلومتری ایستگاه راهآهن شیرگاه از ریل خارج شدند.
به گفته وی، این دو واگن حامل مازوت و نفت سیاه بوده که خروج این مواد نفتی از مخازن باعث ایجاد آلودگیهای زیستمحیطی در محل شده است.
این کارشناس، خروج واگنها از ریل را به دلیل وقوع پدیده زمینلغزش (حرکت توده زمین در منطقه) پس از بارندگیهای شدید اوایل آبان ماه و سازندهای حساس به آب (رس لایدار قهوهای رنگ) عنوان کرد و گفت: عامل اصلی این پدیده بارش باران و نفوذ آب به زیر توده و افزایش فشار آب منفذی و کاهش مقاومت برشی بوده است.
رنجبر، یادآور شد: رفت و آمد ماشینهای سنگین و سواری شوک زیادی به توده وارد کرده و عدم زهکشی باعث تحریک آن شده که به عنوان عوامل مستعدساز این پدیده یاد میشوند.
وی با بیان اینکه زمینلغزش در جاده در حال ساخت محور سوادکوه شمالی- تهران در کنار ریل راهآهن روی داده، افزود: یک ماه قبل به دنبال بارش باران به میزان 4 سانتیمتر جابهجایی در ریل قطار مشاهده شد و در نتیجه نشست بستر ریل از دلایل حادثه خروج قطار از ریل بوده است.
به گفته این کارشناس، حادثه خروج قطار در جنب مسیر ترانزیتی سوادکوه تلنگر مناسبی برای بررسی دقیقتر و افزایش نظارتهای مناسب در مسیرتعریض این جاده است که به دلیل شرایط زمینشناسی و مورفولوژی این محور کاملاً مستعد زمینلغزشهای فراوان است که به دلیل عدم نظارت و مطالعات صحیح احتمال بروز خطرات مالی و جانی در منطقه پیشبینی میشود.
بر همین اساس، زهکشی سطحی جهت کنترل هرز آبهایی که از طریق ترکهای کششی عرضی وارد توده لغزشی شده و یکی از عوامل محرک جهت افزایش فشار آب منفذی توده لغزشی است به همراه انجام مطالعات دقیقتر زمینشناسی با مقیاس مناسب و پهنهبندی زمینلغزش به منظور کاهش خطرهای این پدیده پیشنهاد میشود.



به گفته وی، این دو واگن حامل مازوت و نفت سیاه بوده که خروج این مواد نفتی از مخازن باعث ایجاد آلودگیهای زیستمحیطی در محل شده است.
این کارشناس، خروج واگنها از ریل را به دلیل وقوع پدیده زمینلغزش (حرکت توده زمین در منطقه) پس از بارندگیهای شدید اوایل آبان ماه و سازندهای حساس به آب (رس لایدار قهوهای رنگ) عنوان کرد و گفت: عامل اصلی این پدیده بارش باران و نفوذ آب به زیر توده و افزایش فشار آب منفذی و کاهش مقاومت برشی بوده است.
رنجبر، یادآور شد: رفت و آمد ماشینهای سنگین و سواری شوک زیادی به توده وارد کرده و عدم زهکشی باعث تحریک آن شده که به عنوان عوامل مستعدساز این پدیده یاد میشوند.
وی با بیان اینکه زمینلغزش در جاده در حال ساخت محور سوادکوه شمالی- تهران در کنار ریل راهآهن روی داده، افزود: یک ماه قبل به دنبال بارش باران به میزان 4 سانتیمتر جابهجایی در ریل قطار مشاهده شد و در نتیجه نشست بستر ریل از دلایل حادثه خروج قطار از ریل بوده است.
به گفته این کارشناس، حادثه خروج قطار در جنب مسیر ترانزیتی سوادکوه تلنگر مناسبی برای بررسی دقیقتر و افزایش نظارتهای مناسب در مسیرتعریض این جاده است که به دلیل شرایط زمینشناسی و مورفولوژی این محور کاملاً مستعد زمینلغزشهای فراوان است که به دلیل عدم نظارت و مطالعات صحیح احتمال بروز خطرات مالی و جانی در منطقه پیشبینی میشود.
بر همین اساس، زهکشی سطحی جهت کنترل هرز آبهایی که از طریق ترکهای کششی عرضی وارد توده لغزشی شده و یکی از عوامل محرک جهت افزایش فشار آب منفذی توده لغزشی است به همراه انجام مطالعات دقیقتر زمینشناسی با مقیاس مناسب و پهنهبندی زمینلغزش به منظور کاهش خطرهای این پدیده پیشنهاد میشود.



نظر شما :