کسب رتبه دوم و سوم سازمان زمین‏‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش‌‏های کتاب و ویژه‌‏نامه

۳۱ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۳ کد : ۲۲۴۰۶ اخبار روابط عمومى
تعداد بازدید:۹۸
به دنبال برگزاری دهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی از سازمان‌ها،‌ نهادها و دیگر دستگاه‌های دولتی و خصوصی تقدیر به عمل آمد...

دهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برگزیدگان خود را اعلام کرد:

کسب رتبه دوم و سوم سازمان زمین‏‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش‌‏های کتاب و ویژه‌‏نامه

به دنبال برگزاری دهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی از سازمان‌ها،‌ نهادها و دیگر دستگاه‌های دولتی و خصوصی تقدیر به عمل آمد و تندیس و لوح سپاس جشنواره به آنان اعطاء شد که بر همین اساس سازمان زمین‏‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش‌‏هایکتابرتبه دوم و ویژه‌‏نامه موفق به کسب رتبه سوم شد.


 

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، دهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی با حضور دکتر امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی،‌ حسن محرابی، مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ ‌اعضای هیات مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی و مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی در بخش دولتی و خصوصی و همچنین برگزیدگان دهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برگزار شد، تندیس و لوح تقدیر جشنواره به برگزیدگان اهداء شد.

به دنبال پایه‌گذاری اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی هستیم


در ابتدای این مراسم، رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی ضمن تشکر از حضور مدیران و کارشناسان و میهمانان این مراسم و ضمن خرسندی از افزایش استقبال شرکت‌کنندگان که در دوره دهم با جهشی 20 درصدی همراه بوده،‌ گفت: باید حضور همه میهمانان عزیز بخصوص برگزیدگان این جشنواره که با هفته پر برکت کرامت همراه شده،‌ صمیمانه خوشامد و خیر مقدم عرض کنم و اذعان کنم که خوشبختانه با هدفگذاری‌هایی که انجام شده است،‌این جشنواره توانسته است با حضور موثر و پر نشاط سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی به تقویت بنیه علمی روابط‌عمومی کمک کند و در حوزه انتشارات روابط عمومی موثر باشد.

به گفته دکتر مهدی باقریان، دلیل و مدعای این حرف من هم وجود آثار فاخری است که در عین کم بودن،‌ توانسته‌اند در دهمین جشنواره نشان دهند که در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

وی با اشاره به این موضوع که از ابتدا شروع و آغاز این جشنواره یکی از هدف‌های اساسی و محوری آن استاندارد‌سازی آثار روابط‌عمومی‌ها در زمینه انتشارات بوده،‌ افزود: استانداردسازی و حرکت به سوی استانداردکردن بخش‌های مختلف در روابط‌عمومی و از جمله انتشارات روابط‌عمومی یکی از مسائلی است که توانسته است اثر خود را در این حوزه بگذارد و خوشبختانه طی سال‌های 93 و 94 موفق شدیم دو جلد کتاب را که در بخش‌های مختلف استانداردهای خاص هر بخش از فعالیت‌های روابط‌عمومی را ارائه کرده‌اند با حمایت و پشتیبانی صمیمانه برخی نهادها و سازمان ها و اساتید و صاحب‌نظران این حوزه تدوین و منتشر کنیم.

همه کارکردهای حوزه روابط‌عمومی با انتشارات ارتباط دارد


در ادامه این مراسم استاد کاظم متولی که با وجود کسالت و بیماری در این مراسم شرکت کرده بود در سخنانی،‌ گفت: برگزاری دهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی حاکی از آن است که اراده همکاران و دوستان ما بسیار بزرگتر و مستحکم‌تر از برخی مشکلات و ناگواری‌های این راه است و این راه با همت چنین مردان و زنان و حمایت مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی ادامه خواهد یافت.

این استاد ممتاز روابط‌عمومی افزود: به بیانی می‌توان گفت همه کارکردهای روابط‌عمومی نسبتی با انتشارات دارد،‌ به گونه‌ای که حتی یک پیامک هم که چیزی را منتشر می‌کند در همین حوزه انتشارات قرار می‌گیرد و در واقع پرداختن به حوزه اننتشارات که با هوشمندی توسط انجمن متخصصان روابط‌عمومی گزینش و تبدیل به یک جشنواره پویا و پایا شده،‌ نشان از درک درست این مسئله و حرکت در مسیر توسعه و کارآمدی روابط‌عمومی دارد.  

استاد کاظم متولی در پایان تاکید کرد: افکارسنجی در روابط‌عمومی و در همه حوزه ها کار بسیار مهم و تاثیر گذاری است و اساسا اگر حرف از توسعه و پیشرفت می زنیم، چنین کاری بدون افکارسنجی و دخالت دادن نظر و خواسته مشتریان و مخاطبان ممکن و موثر نخواهد بود.

تبیین و عملیاتی نشدن ضرورت تعامل رسانه و روابط‌عمومی


حسن محرابی، ‌مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که در این مراسم حضور پیدا کرده بود، ‌با اشاره به ارزش و اهمیت چنین جشنواره‌هایی،‌گفت: امروز برای من و شما روزخوب و مبارکی است و امیدوارم همه روزها و اوقات کاری و زندگی ما این گونه صرف و وقف مسائل کاری و فکری شود.
این مقام مسئول در حوزه مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع اهمیت آسیب‌شناسی رابطه مطبوعات و رسانه‌ها با روابط‌عمومی‌ها افزود: شاید حلقه واسطی مثل روابط‌عمومی‌ها که بتواند از یک سو چنین رسانه‌هایی را به مخاطبان معرفی و از سوی دیگر خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان را به رسانه‌ها منعکس کند،‌ همواره خالی بوده و حتی با توسعه و شکل گرفتن روابط‌عمومی در شکل نوین آن این شناخت و نیاز و ضرورت تعامل رسانه و روابط‌عمومی به خوبی تبیین و عملیاتی نشده تا ما شاهد توسعه و نفوذ بیشتر رسانه‌ها و مطبوعات در بین مخاطبان باشیم.

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر این موضوع که مایلیم در این حوزه قدم‌های مثبت و موثری برداریم،‌ اعلام کرد: ما در حوزه اداره‌کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این آمادگی را داریم که در همین زمینه کلاس‌هایی را برای همکاران خودمان در روابط‌عمومی‌ها برگزار کنیم و خبرنگاران مجرب ما هم آمادگی برگزاری کلاس‌های مهارت‌افزایی و حرفه‌ای در زمینه خبر و خبرنگاری را در سازمان‌ها و نهادهای مختلف دارند که امیدواریم با تعامل بیشتر شاهد اتفاقات خوب و موثری در این زمینه باشیم.

شما با برگزاری دهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی کار بزرگی انجام داده‌اید


دکتر امیر خجسته نماینده مجلس و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه چنین جشنواره‌هایی، گفت: دلیل حضور من در این جشنواره این است که قصد و اراده مجلس شورای اسلامی و دست‌اندرکاران قوه مقننه را در حمایت از چنین برنامه‌هایی و یا در معنای کلی‌تر آن حمایت از روابط‌عمومی کشور اعلام کنم.

وی افزود: باید اعتراف کنیم که در رابطه با روابط‌عمومی سرمایه‌گذاری لازم را انجام نداده‌ایم و چون دولت تدبیر و امید هم قول داده بود در این خصوص اقداماتی انجام دهد،‌ همچنان منتظر این اقدامات برای حمایت از روابط‌عمومی هستیم و من بر خودم وظیفه می‌دانم از کار بزرگی که امروز شما با برگزاری دهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی انجام داده‌اید،‌ صمیمانه تشکر کنم.

خجسته گفت: همین جا هم اعلام می‌کنم که ما و همکارانمان در مجلس شورای اسلامی آماده هستیم تا نشستی تخصصی در زمینه روابط‌عمومی و اقدامات مشترکی که می‌توان انجام داد،‌ برگزار کنیم و در پایان هم تاکید می‌کنم هر جا که توانسته‌ایم خوب از هنر و حرفه روابط‌عمومی و ارتباطات استفاه کنیم موفق بوده‌ایم و باید از چنین تجربه‌ای بهتر و بیشتر استفاده کنیم.

بیانیه هیات داوران دهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

بار دیگر فرصتی دست داد که کارنامه یک دهه برپایی جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی را ورق بزنیم وبا تجربه نه دوره، گام خود را در دهمین جشنواره بگذاریم و زمینه ای فراهم کنیم تا فعالان عرصه نشر در فضای مکتوب و الکترونیک آثار و عملکرد خود را به بوته نقد و ارزیابی گذاشته و از منظر مقایسه و رقابت با سایر همکاران خود، آینده نویی را فرا روی خود قرار دهند.

برترین‌های انتشارات روابط‌عمومی

بر پایه فراخوان انجمن متخصصان روابط‌عمومی بالغ بر130 سازمان در این رویدادعلمی با ارائه بیش از 2هزاراثر مشارکت داشته‌اند که این امر حکایت از اقبال چشمگیر جشنواره همچون گذشته مبتنی بر اعتماد دست‌اندرکاران روابط‌عمومی به حامیان خود دارد.

تمامی آثار رسیده در چند مرحله مجزا به وسیله اساتید مجرب حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی و کارشناسان خبره مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت و در بخش‌های ملی و استانی معرفی شدند.

در پایان این مراسم از سازمان‌ها،‌ نهادها و دیگر دستگاه‌های دولتی و خصوصی که آثار آنان به مرحله نهایی راه یافته و حائز رتبه شده بود تقدیر به عمل آمد و تندیس و لوح سپاس جشنواره به آنان اعطاء شد.


بر اساس، نتابج داوری در دهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی، سازمان زمین‏‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش‌‏های کتاب رتبه دوم و ویژه‌‏نامه موفق به کسب رتبه سوم شد.


 فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حوزه انتشار اطلاعات علوم زمین

جهش بزرگی در خصوص تهیه و تولید کتب تخصصی


برهمین اساس، مدیر روابط‌عمومی این سازمان ضمن اشاره به وظیفه سازمان متبوع خود به عنوان مجموعه‌ای با وظیفه حاکمیتی گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در زمینه تهیه و تولید اطلاعات پایه علوم زمین و اکتشاف مواد معدنی در کشور و در راستای اطلاع‌رسانی و انتشار اطلاعات حاصل از این فعالیت‌ها  بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان خود و با شروع دولت یازدهم، انتشار گسترده اطلاعات پرارزش علوم زمین شامل نقشه‌ها، گزارش‌ها، اطلس‌ها و کتب تخصصی را در اولویت کاری خود قرار داده ‌است.

رضا جدیدی یادآور شد: اطلاعاتی که طی سال‌های 92 به بعد انتشار یافته، شامل گزارش‌ها و نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی در مقیاس یک بیست و پنج هزارم است که برای اولین بار در کشور منتشر شده‌ و افزون بر آن گزارش‌های اطلس لرزه‌خیزی ایران و زمین‌شناسی دریایی نیز پس از وقفه‌ای طولانی در حدود یک دهه به طبع رسیده است.

وی با بیان این‌که در بخش کتب تخصصی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بهره‌گیری از متخصصان و کارشناسان زبده علوم زمین در کشور، انتشار اطلاعات و تولید و نشر دانش علوم زمین در میان دانشجویان، متخصصان و عموم جامعه را یکی از وظایف اصلی خود دانسته، خاطرنشان کرد: این مجموعه با تکیه بر توان علمی خود، طی برنامه‌ریزی منسجمی که از ابتدای دهه 90 داشته، توانسته جهش بزرگی در خصوص تهیه و تولید کتب تخصصی، فراخور گروه‌های سنی و رده‌های علمی مختلف داشته باشد.

جدیدی در ادامه از تولید کتاب برای کودکان و نوجوانان برای نخستین بار در تاریخ فعالیت 50 ساله سازمان خبر داد و گفت:  انتشار کتب فوق تخصصی در حوزه دانش علوم زمین و تلاش در جهت فرهنگ‌سازی عمومی و تخصصی آن در سطح جامعه و اندیشمندان کشور، همه و همه نمونه‌هایی از برنامه‌های این سازمان در حوزه نشر اطلاعات و ارتقای جایگاه دانش علوم زمین کشور متناسب با آخرین یافته‌های تخصصی و جهانی‌ است.

مدیر روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، خاطرنشان کرد: مطلب حائز اهمیت، افزایش بی‌نظیر کمیت و کیفیت تولید و انتشار کتب تخصصی سازمان در دهه 90 است که تنها در سه سالی که از آن می‌گذرد، تعداد 36 عنوان کتاب تخصصی چاپ و منتشر شده‌اند.

وی از  کتاب زمین‌شناسی ایران، کتاب زمین‌شناسی ایران و کشورهای همجوار، کتاب زمین‌شناسی دریایی خلیج فارس، کتاب دانشنامه گسله‌های ایران، کتاب زمین‌شناسی و سلامت، کتاب زمین‌شناسی عراق، کتاب ریزساختار سنگ، کتاب کانی‌شناسی نوری، فرهنگ چینه‌شناسی ایران، دانشنامه توده‌های گرانیتوئیدی ایران به عنوان تعدادی از کتاب‌های تخصصی منتشر شده در این زمان یاد کرد.

جدیدی عملکرد سازمان متبوع خود در بخش انتشار اطلس‌های تخصصی را نیز بسیار مناسب عنوان کرد و تصریح کرد: با توجه به تنوع و گستردگی اطلاعات تولیدی این سازمان، دست‌اندرکاران درصدد تهیه و تولید اطلس‌های موضوعی در مقیاس ملی بوده که تاکنون اطلس‌های ملی نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی و اکتشافی، زمین‌شناسی پزشکی ایران (دوزبانه)، معرفی توانمندی‌های ژئوتوریسم و ژئوپارک ایران (دوزبانه)، زمین‌دامپزشکی ایران (دوزبانه)، میراث زمین‌شناختی ایران (دو زبانه)، رسوبات عهد حاضر خلیج‌فارس (به زبان انگلیسی)، رسوبات و سنگ‌های رسوبی تخریبی و نقشه‌های یک دویست و پنجاه هزارم کشور در 4 لایه اطلاعاتی (1393)به چاپ رسیده‌اند.

وی  وجود اطلاعات تخصصی، نقشه‌های موضوعی و منطقه‌ای، جذابیت‌های گرافیکی و جامعیت محتوا را از ویژگی‌های اطلس‌های منتشر شده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور عنوان کرد و گفت: از ابتدای فعالیت این سازمان در سال 1338 تاکنون نقشه‌ها و گزارش‌های مربوط به آنها در مقیاس یک دویست و پنجاه هزارم و یکصدهزارم در گستره کشور تهیه و منتشر شده‌اند.

گفتنی‌ست، با شروع طرح زمین‌شناسی عمومی ایران در سال 1384 و آغاز به کار برداشت‌های صحرایی و تهیه و تولید اطلاعات این مقیاس از نقشه‌های زمین‌شناسی که دارای تفاوت‌های زیادی با سایر مقیاس‌های نقشه‌ای از لحاظ دقت و کیفیت اطلاعات پدیده‌ها، رخنمون‌ها و عوارض زمین‌شناسی است، فعالیت مربوط به تولید نقشه‌ها و گزارش‌نویسی آنها انجام شد؛ لیکن فعالیت مربوط به انتشار اطلاعات آن در سال 1392 انجام شد که سازمان تا پایان سال 1393 توانست تعداد 132 عنوان گزارش و نقشه زمین‌شناسی در مقیاس یک بیست و پنج هزارم منتشر کرده و بر اساس برنامه‌ریزی بعمل آمده در صدد منتشر کردن تعداد 100 عنوان دیگر از این نقشه‌ها و گزارش‌ها تا پایان سال 1394 است که این نقشه‌ها و گزارش‌ها در قالب بسته‌های استاندارد و شکیلی بصورت توامان نقشه-گزارش در اختیار متقاضیان قرار گرفته‌ است.

همچنین اطلس‌های لرزه‌خیزی ایران پس از وقفه‌ای طولانی از ابتدای سال 1393 منتشر شده که تاکنون تعداد 19 عنوان از آنها در قالب 33 جلد منتشر شده ‌که این اطلس‌ها به بررسی وضعیت لرزه‌خیزی و گسله‌ها در مقیاس منطقه‌ای و یا استانی می‌پردازد.

از سویی گزارش‌های زمین‌شناسی دریایی به بررسی، شناسایی کمی و کیفی محیط‌های آبی کشور شامل خلیج فارس، دریاها و دریاچه‌ها، رودخانه‌هاو... می‌پردازد که برای اولین بار در کشور تعداد 30 عنوان از آنها در سال 1393 منتشر شده‌اند.

جدیدی در پایان گفت: نظر به اهمیت انتشار اطلاعات حاصل از فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی کشور، این سازمان  برنامه‌های خود را در این حوزه تا پایان سال 1394 بر اساس انتشار دست کم 10 عنوان کتاب تخصصی، انتشار نسخه جدید اطلس میراث زمین‌شناختی ایران با همکاری یکی از انتشارات‌های بین‌المللی، انتشار یکصد عنوان گزارش-نقشه زمین‌شناسی کاربردی در مقیاس یک بیست و پنج‌هزارم ( تکمیل تعداد 234 نقشه تا پایان سال 1394 )، انتشار و تکمیل گزارش‌های اطلس لرزه‌خیزی و زمین‌شناسی دریایی، انتشار نقشه‌های زمین‌شناسی مهندسی در مقیاس یک پنجاه هزارم به تعداد 45 عنوان، آماده‌سازی جهت تولید گزارش‌های اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به تعداد دست کم 30 گزارش ملی و استانی، انتشار ماهنامه علمی، آموزشی، خبری علوم زمین و معدن با رویکردی متفاوت، انتشار دست کم دو عنوان ویژه نامه موضوعی در قالب ماهنامه علوم زمین و معدن با موضوعیت مسایل روز سازمان با نگاهی ترویجی-تخصصی اعلام می‌دارد.

 

کلید واژه ها: تهران


نظر شما :