همزمان با هفته ارتباطات و روابطعمومی عنوان شد: اهمیت کسب شناخت سازمانی روابطعمومی

به گزارش روابطعمومی سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور، از 27 اردیبهشت الی 2 خرداد به عنوان هفته ارتباطات و ورابطعمومی با شعار روابطعمومی هوشمند، انسان سالم، جامعه سالم نامگذاری شده است.
برهمین اساس در نوشتهای به قلم الهام معینی جزنی مدیر روابطعمومی سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور میخوانیم:
سالهاست که ما با تعاریف مختلفی از روابطعمومیها روبهرو هستیم اما شاید تکراریترین تعریف در این حوزه همان موردی است که روابطعمومیها را پلی میان درون و بیرون سازمان و همچنین رابطی میان گروههای درونسازمانی میداند.
روابطعمومی ارتباطات عمودی و افقی درون و بیرون سازمانی را گسترش میدهد و بهعنوان مغز متفکر، موتور محرک و شریان حیاتی یک سازمان در نظر گرفته میشود. همواره در این سالها گفته شده روابطعمومیها باید امین مدیران سازمان و مخاطبان باشند؛ بنابراین هرچه اعتماد میان آنها کاهش پیدا کند، نقش روابط عمومی هم ضعیفتر میشود.
شاید تا سالهای گذشته یکی از مهمترین وظایفی که به روابطعمومیها محول میشد کسب شهرت برای سازمان بود اما در شرایط حاضر مجموعهها به این نتیجه رسیدهاند که مهمترین اصل در یک روابطعمومی شناخت نیازها و مطالبات یک دستگاه و مخاطبان آن است. جایگزینی کسب شناخت با شهرت یکی از مهمترین تغییراتی است که ما باید در دیدمان نسبت به روابطعمومیها داشته باشیم. البته درحالحاضر با پیشرفت فناوری و ایجاد نوع جدیدی از ارتباطات بسیاری از فعالیتهای کلیشهای تغییر کرده و نقش روابطعمومیها بسیار متفاوتتر شده است. ارتباطات دوسویه و تعاملی افزایش یافته، ابزارها سریعتر شده و از شکل سنتی خود فاصله گرفتهاند. انواع شبکهها و فناوریهای ارتباطی بهوجود آمده که زمان را از روابطعمومیها گرفتهاند، چراکه باید بتوانند در کوتاهترین زمان واکنش نشان داده و پاسخگوی تمام اقشار جامعه باشند.
با ورود فناوری اتفاق مهمی که رخ داده این است که پاسخگویی به شهروندان مجازی شکل گرفته است. اقدام روابطعمومیها در این حیطه بسیار مهم شده که بتوانند به شهروندان مجازی از هر طبقه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در هر زمان پاسخگو باشند. کار در ۲۴ ساعت شبانهروز و ۷ روز هفته یکی از وظایف روابطعمومیها است که در این رابطه شکل گرفته و باعث شده مسئولان روابطعمومی مثل کارمند معمولی نباشند. آنها باید بتوانند مخاطب را اقناع و اعتماد آن را جلب کنند تا از فضای رسانهای عقب نمانند. یکی دیگر از وظایف روابطعمومیها اقناع مدیران برای استفاده هرچه بیشتر از فناوری نوین است که گاهی مواقع کار راحتی نیست؛ بنابراین به جرات میتوان گفت روابطعمومی بار سنگینی را بر دوش میکشند. باتوجه به تغییراتی که در حوزه اطلاعرسانی و ارتباطی شکل گرفته، وظایف مدیران روابط عمومی نیز تغییر کرده است. یکی از مهمترین وظایف انتخاب بهترین روش ارتباطی برای دستگاه یا سازمان است. اینکه مسئول روابطعمومی چه روشی را انتخاب کند که درست و بهموقع باشد، در حیات و ادامه راه سازمان بسیار تاثیرگذار است. در دوره جدید مدیران روابطعمومی باید بتوانند مدیران استراتژیک باشند و علاوه بر عوامل ارتباطی، مدیریت استراتژیک را هم بلد باشند و نقاط قوت و مسیرهای مناسب ارتباطی که مربوط به سازمان است را شناسایی کنند. البته اگر جایگاه روابطعمومی در یک سازمان شایسته نباشد و مدیران ارشد به مدیر روابطعمومی اعتماد نداشته باشند، رسیدن به این اهداف کاری دشوار و ناممکن است؛ بنابراین باید جایگاه روابطعمومی شناخته شده و پرقدرت باشد.
درباره نقش و ارتباط میان رسانهها و روابطعمومی نیز باید گفت بهطور سنتی همیشه روابطعمومیها مجرای رسمی اطلاعرسانی یک سازمان بوده و رسانهها هم در مقابل سعی کردهاند فضای رسمی را شکسته و به پیچهای غیررسمی دست پیدا کنند، اما در عصری که شفافیت و سرعت در اطلاعرسانی حرف اول را میزند دیگر دوگانه رسانه و روابطعمومی را نداریم. همه باید در کنار هم بتوانیم هرچه سریعتر به روشهای نوین اطلاعاتی دست پیدا کنیم.
در این فضا رسانهها هم چندان کار آسانی برای جذب مخاطب ندارند. شاید شهروند-خبرنگاران در خیلی از مواقع این مجال را از رسانهها گرفتهاند. در این بین اگر بتوانیم مرز بین روابطعمومی و رسانهها را برداشته و چارهای برای اطلاعرسانی سریع در کنار دقت و صحت و سواد رسانهای بیندیشیم، میتوانیم موفقتر عمل کنیم.
امروز زمان آن رسیده که روی سواد رسانهای کار کنیم، چراکه نمیتوانیم جلوی کانالهای فکری را بگیریم. باید بهعنوان بخشی که دغدغه اطلاعرسانی داریم در کنار رسانهها فعالیتهایی را انجام دهیم تا سواد رسانهای را افزایش دهیم. گاهی در حوزه کاری سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی اتفاقاتی میافتد که شاهد رشد اخبار بسیار اشتباه هستیم؛ بنابراین وظیفه ما بهعنوان روابطعمومی و رسانهها این است که برای افزایش آگاهی مردم تلاش کنیم تا تنش و استرس در جامعه ایجاد نشود و اخبار درست در میان اخبار جعلی گم نشوند
شایان ذکر است، عناوین روزهای هفته روابطعمومی 1399 به شرح زیر عنوان شده است:
27اردیبهشت: «روابطعمومی و علم»، تاکید بر علمی شدن فرآیندهای کاری روابطعمومی
28اردیبهشت: «روابطعمومی و فضای مجازی»، بهرهگیری از امکانات فضای مجازی برای نقشآفرینی موثرتر روابطعمومیها
29اردیبهشت: «روابطعمومی و سواد رسانهای»، ضرروت مشارکت فعال روابطعمومیها در ارتقای سواد رسانهای عموم
30اردیبهشت: «روابطعمومی و مسئولیت اجتماعی»، ترغیب و تشویق اشخاصی حقیقی و حقوقی برای ایفای مسئولیت اجتماعی در قبال زمین و انسان
31اردیبهشت «روابطعمومی و مدیریت بحران»، لزوم توانمندسازی روابطعمومیها در مواجهه با بحرانها
1خرداد «روابطعمومی و سلامت»، تقدیر از پیشگامان عرضه سلامت و مبارزان با کرونا
2خرداد: «روابطعمومی و جهش تولید »، نقش روابطعمومیها در جهش تولید
گفتنی است؛ روابطعمومی سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور با شروع دور جدید فعالیتهای خود که از اردیبهشت ماه سال 84 آغاز شد، با سرلوحه قرار دادن اصول علمی حاکم بر عرصه ارتباطات جهانی، برنامههای خود را جهت تحقق و استقرار روابطعمومی علمی، تحلیلگر و فعال در سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور تنظیم کرده و با ابلاغ اطلاعات واقعی سازمان به مخاطبان ذیربط و کسب نظریات آنها به منظور ایجاد حسنتفاهم و رسیدن به نقطه تعاملی مشترک، سعی بر شناساندن دقیق و صحیح سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور به عنوان نهادی علمی-تحقیقاتی که وظیفه حاکمیتی تهیه اطلاعات پایه زمینشناسی و اکتشاف ذخایر و پتانسیلهای معدنی کشور را جهت استفاده در صنایع تولیدی و زیربنایی و رشد ارزش افزوده ملی به عهده دارد، خواهد داشت.
نظر به اهمیت و نقش اساسی مردم در نظام جمهوری اسلامی و فرصت تداوم پیوند متقابل مردم و مسوولان برای رسیدن به اهداف عالیه انقلاب اسلامی و با توجه به رسالت سنگینی که روابطعمومی سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور به عنوان زمینهساز ارتباط دو سویه جهت برقراری تفهیم و تفاهم متقابل و حفظ این ارتباط برعهده دارد، ضرورت اتخاذ شیوههای مناسب و الگوهای سنجیده برای اعتلای بیشتر و تقویت روابطعمومی و نیز ایجاد وحدت رویه در امور ارتباطی و تبلیغی بیش از پیش احساس میشود.
اعضای روابطعمومی سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مجموعه مراتب سپاس و قدردانی خود را از ریاست، معاونان و مدیران مراکز تهران و استانی ابراز میدارد.
- الهام معینی مدیر روابطعمومی- دکترای مدیریت رسانه
- محسن بخشی مسئول تبلیغات و تشریفات-کارشناسی روابطعمومی
- مریم السادات میرآفتاب مسئول سمعی و بصری-کارشناسی روابطعمومی
- مرضیه کاظمی مسئول ارتباط با رسانه-کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی/کارشناسی خبرنگاری
- بهرام صادقی مسئول موزه علومزمین-کارشناسی ارشد زمینشناسی
- روشنک اقدامی کارشناس موزه علومزمین-کارشناسی زبان آلمانی
- شهرزاد تاجدینی طراح و گرافیست-کارشناسی گرافیک
- محمد فودازی مسئول انتشارات-کارشناسی روابطعمومی
- امیرحسین صبوری تکنسین انتشارات
- نصرالله درویش تکنسین انتشارات
- علیرضا نامآور تکنسین روابطعمومی
نظر شما :