استفاده از کارشناسان متخصص کلید گسترش فعالیت‌های اکتشافی و معدنی است

۲۸ آبان ۱۳۸۴ | ۰۶:۵۰ کد : ۲۵۸۷ اخبار روابط عمومى
مهندس ناصر عابدیان مدیر امور اکتشاف سازمان زمین‌شناسی واکتشافات معدنی کشور در گفت‌و گو با بخش خبری سازمان زمین شناسی با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از ...

بمنظور ارتقاء توانمندی‌های اعتباری و تجهیزاتی معدنداران در سرمایه‌گذاریهای اکتشافی و معدنی، استفاده از نیروهای کارشناسی متخصص با هدف کاهش  میزان ریسک، هزینه‌های اجرایی و انتخاب  بهترین راهکارهای عملی،‌امری اجتناب‌ناپذیر است.
مهندس ناصر عابدیان مدیر امور اکتشاف سازمان زمین‌شناسی واکتشافات معدنی کشور در گفت‌و گو با بخش خبری سازمان زمین شناسی  با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از نیروهای فنی و مهندسی در امر اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی گفت : گاهی اوقات بدلیل عدم آگاهی معدنکاران و معدنداران از نحوه اجرای صحیح سیاستگذاری‌های مالی و تجهیزاتی و نیز عدم شناخت از چارچوب فنی و علمی مناسب در انجام پروژه‌های معدنی و در مواردی عملکرد خودسرانه، متاسفانه در اغلب موارد این افراد با تحمل هزینه‌های زیاد و عدم رسیدن به نتیجه مطلوب که از عمدتا از سطح پایین اطلاعات علمی و فنی نشأت می‌گیرد دچار شکست شده و علاقمندی خود را در سرمایه‌گذاری در امر اکتشاف و معدنکاری از دست می‌دهند. چرا که معدن‌داری و معدنکاری  کار عملی نسبتا سخت و مستلزم سرمایه‌گذاری قابل توجه است.
وی گفت : با توجه به این دلائل استفاده از توان فنی مهندسی نیروهای کارشناسی در اجرای پروژه‌های اکتشافی امری ضروری بنظر می‌رسد چرا که امروزه معدن و معدن‌کاری با اقتصاد معدن بگونه‌ای کاملا تنگا‌تنگ عجین شده است و در صورت نبود یک کارشناس متخصص که حکم هدایت و راهنما را در اجرای صحیح پروژه‌ها دارد، فعالیت‌های معدنی از صرفه اقتصادی مطلوب بهره‌مند نخواهد شد بنابراین نقش کارشناسان در اجرای پروژه‌های اکتشافی مسئله‌ای انکار ناپذیر است.
مهندس عابدیان با اشاره به  میزان ریسک‌پذیری در اکتشاف و استخراج معادن واحتمال عدم برگشت سرمایه اولیه تصریح کرد : می‌توان با استفاده از کارشناسان ماهر که تعداد آنان در داخل کشور چندان  هم کم نیست علاوه برکاهش میزان هزینه‌های اجرایی و راه‌اندازی معادن، در افزایش اشتغالزایی و جذب نیروی کار غیر فعال اعم از نیروهای فنی و خدماتی نیز گام مثبتی برداشت.
مدیر امور اکتشافات سازمان زمین‌شناسی در ادامه از تبلیغات و اطلاع‌رسانی ضعیف در زمینه ضرورت استفاده از کارشناسان متخصص در فعالیت‌های معدنی انتقاد کرد وافزود : وزارت صنایع و معادن که به عنوان اصلی‌ترین قطب و متولی امور ‌معدنی  در کشور بشمار می‌رود باید دامنه فعالیت‌های خود را  در زمینه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این امور گسترش دهد البته در کنار آن سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز  که بعنوان متولی امر اکتشاف در کشور نقش مهمی دارد که باید با اطلاع‌رسانی  بیشتر روند  فعالیت‌های معدنی را روزبه‌روز افزایش دهد.
عابدیان در بخش دیگری از سخنان خود به اطلاعات ارزشمندی که در سازمان زمین‌شناسی واکتشافات معدنی کشور تهیه،‌ تدوین و منتشر می‌شود اشاره کرد و افزود : این سازمان در ارائه خدمات و اطلاعات زمین‌شناسی و ‌اکتشافی اعم از نقشه‌های زمین‌شناسی،‌اطلاعات ژئوشیمی، ژئوفیزیک هوائی و زمینی، داده‌های ماهواره‌ای و سایر اطلاعات در زمینه اکتشافات ناحیه‌ای و معرفی ذخایر فلزی و غیر فلزی که بعنوان اطلاعات پایه بشمار می‌رود همواره پیشگام بوده است و معدن‌داران و معدنکاران می‌توانند با مراجعه به این سازمان از تمامی امکانات علمی،‌تجهیزاتی و آزمایشگاهی موجود با صرف هزینه کم و در برخی موارد بصورت رایگان از این امکانات بهره‌مند شوند. کارشناسان این سازمان معمولا بسیاری از اطلاعات زمین‌شناسی و معدنی و راهنمائی‌های مورد نیاز بخش خصوصی در زمینه اکتشاف و همچنین کاربری مواد معدنی بطور رایگان در اختیار افراد قرار می‌دهند.
مهندس عابدیان مدیر امور اکتشافات سازمان‌ زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در بخش پایانی سخنان خود در توضیح بیشتر پیرامون تسهیلاتی که سازمان زمین‌شناسی در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد خاطرنشان شد : تشکیل کمیته اعطای وام‌های اکتشافی و گواهی کشف از جمله مواردی است که به منظور افزایش توان سرمایه‌گذاری معدنداران و ترغیب آنان به سمت اکتشاف و فعال کردن معادن پیش‌بینی شده است. از این‌رو شرح خدمات اکتشافی که بصورت کاملا علمی و استانداردجهت اکتشاف ذخایر  فلزی و غیر فلزی تدوین شده هم ازطریق سازمان زمین‌شناسی و هم از طریق سازمان صنایع و معادن استانها در اختیار صاحبان پروانه‌های اکتشافی قرار داده می‌شود تا عملیان اکتشافی آنها توسط کارشناسان به گونه‌ای مطلوب انجام پذیرد. از این‌رو توصیه می‌شود که این اشخاص از خودسرانه عمل کردن در امر اکتشاف پرهیز کنند و از نیروهای کارشناسی که هزینه قابل توجهی هم برای آنها دربرندارد استفاده کنند. دارندگان پروانه‌های اکتشافی نیز  می‌توانند با هزینه‌کردن حدود 30 درصد از هزینه‌های اکتشافی پیش‌بینی شده مابقی هزینه‌ها بصورت وام دریافت کنند و عملیات اکتشافی را براساس دستوالعمل تدوین شده به پایان برسانند. بنابراین با توجه به این کمک‌های فنی و مالی دولت دارندگان پروانه‌های اکتشافی موظفند از نیروهای فنی برای ارتقاء کار خود  اقدام نمایند.