با همکاری سازمان زمین‌شناسی: مخاطرات زمین‌شناسی جاده چالوس شناسایی و برطرف می‌شود

۲۶ شهریور ۱۳۸۴ | ۰۹:۱۶ کد : ۳۱۵۶ اخبار روابط عمومى
تعداد بازدید:۱۸۷
به دنبال ریزش‌های اخیر در جاده چالوس در پی زمین لرزه‌های صورت گرفته، کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور برای شناخت دقیقتر ...

به دنبال ریزش‌های اخیر در جاده چالوس در پی زمین لرزه‌های صورت گرفته، کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور برای شناخت دقیقتر مناطق دارای پتانسیل خطر و در نهایت ایمن‌سازی جاده در حال همکاری با وزارت راه و ترابری هستند.

به گزارش خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهندس فرهاد انصاری، مدیر زمین‌شناسی مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به زمین لرزه 8 خرداد سال گذشته در منطقه بلده و کجور تصریح کرد: پس از زمین لرزه بیشترین تلفات در جاده چالوس روی داد که پیشگیری از تکرار این پیشامد نیازمند توجه ویژه‌ای است.

وی افزود: با پیگیری وزارت راه و ترابری و بازدیدهای صورت گرفته از سوی کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصمیم بر این شد که بررسی‌های زمین‌شناسی مهندسی برای شناخت بیشتر خطرهایی که جاده چالوس را تهدید می‌کنند، انجام شود.

انصاری با اشاره به مطالعات صورت گرفته در جاده هراز توسط کارشناسان سازمان در سال‌های پیش از انقلاب افزود: با استفاده از عکس‌های هوایی، نقشه‌های زمین‌شناسی مهندسی مسیر جاده هراز با کاربرد ویژه تهیه شده بود که ضمن مشخص کرن نقاط خطرناک، پیشنهاداتی نیز برای اصلاح و ایمن‌سازی جاده در برداشت و در حال حاضر نیز با همراهی وزارت راه و استفاده از تکنیک‌های نوین، شناسایی نقاط خطرخیز جاده هراز و تعیین خطر نسبی بخش‌های مختلف آن ادامه دارد که امیدواریم در ادامه ایمن‌سازی راه، این فعالیت نیز آغاز شود.

وی افزود: در این بررسی‌ها علاوه بر نقاطی که از خود در زمان زمین لرزه ناپایداری نشان داده‌اند، مناطقی نیز که دارای استعداد ایجاد خطر هستند تا حد امکان شناسایی شده و در نهایت پیشنهاداتی برای کاهش خطر ارائه شد.

مدیر زمین‌شناسی مهندسی سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه طولانی بودن مسیر جاده چالوس، پستی و بلندی‌های بسیار، شرایط آب و هوایی متغیر، پیچیدگی‌های زیاد پدیده‌های زمین‌شناسی و رفت و آمد همیشگی خودروها در جاده بررسی در این منطقه را با دشواری‌های رو به رو ساخته، تصریح کرد: حتی پس از پایان بررسی‌ها نمی‌توان از شناسایی تمامی نقاط خطرناک به طور کامل اطمینان داشت اما می‌توان امیدوار بود که پس از پایان عملیات ایمن‌سازی دست کم در بسیاری از نقاط شناسایی شده خطر برطرف شده یا کاهش یابد.

وی در پایان یادآور شد: پس از پایان بررسی‌ها نقاط خطر خیز به ترتیب اولویت و با توجه به شدت خطر و ویژگی‌های محل معرفی شده و سپس فعالیت های اجرایی و ایمن‌سازی و بهسازی توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط صورت می‌گیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

کلید واژه ها: مازندران


نظر شما :