رییس‌پژوهشگاه زلزله‌شناسی: دولت زمینه ‌استفاده از توانمندیهای پژوهشی را ‌فراهم‌کند

۲۶ تیر ۱۳۸۴ | ۱۳:۰۰ کد : ۳۳۱۱ رويدادهاى زمين و معدن
تعداد بازدید:۵۸
رییس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی عدم توجه کافی دستگاه‌های اجرایی به استفاده از توانمندی‌های دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور را از جمله ....

رییس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی عدم توجه کافی دستگاه‌های اجرایی به استفاده از توانمندی‌های دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور را از جمله موانع تحقق و نمود توانمندی‌های علمی واقعی کشور در صحنه عمل عنوان و فراهم کردن زمینه بهره‌گیری دستگاه‌های اجرایی از توان پژوهشی کشور را از جمله انتظارات اصلی جامعه علمی از دولت عنوان کرد.
دکتر محسن غفوری آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: در هشت سال اخیر شاهد سرمایه‌گذاری روزافزون دولت در زمینه گسترش موسسات تحقیقاتی و جهت گیری وزارت علوم در راستای معیارهای ارتقای علمی اساتید و توجه بیشتر به توسعه انتشارات علمی در قالب مقالات بین‌المللی هستیم.
وی افزود: افزایش سهم ایران در تولیدات علمی، رشد چشمگیر کشور و ترقی آن از رده‌های پایین آمار علمی دنیا را در پی داشته که این امر نمایانگر پاسخگویی جامعه علمی کشور به نیازها و مراجعه بیشتر دستگاه‌های اجرایی به دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی است.
دکتر غفوری آشتیانی با مناسب توصیف کردن به سطح علمی کشور، اظهار کرد: با وجود متعهد بودن دانشگاه‌ها به تولید علم و دانش، هنوز دستگاه‌های اجرایی نتوانسته‌اند دانش تولید شده را استفاده کنند و بدین ترتیب با وارد نشدن دانش موجود در روند توسعه کشور، فضای خالی میان دانش و عمل هم چنان ادامه دارد.
وی در این باره افزود: هنوز میان تولید دانش و تبدیل آن به عمل فاصله زیادی وجود دارد که ریشه این مشکل به دوباره‌کاری در بخش‌های پژوهشی و مراکز تحقیق و توسعه و استفاده از استادان در بیرون از دانشگاه از سوی دستگاه‌های اجرایی باز می‌گردد.
دکتر غفوری آشتیانی با تاکید بر رفع نیاز تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: دستگاه اجرایی به بستن قراردادهای شخصی با افراد روی آورده که با این کار جامعه علمی در یک بدنه مشخص رشد نکرده و در نهایت دانش تولیدی در زندگی روزمره کاربردی نمی‌شود.
رییس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی به ذکر مثالی در این باره پرداخت و گفت: با توجه به وجود دانش و فناوری لازم برای ایمن سازی ، دستگاه اجرایی از آن استفاده نکرده و هم چنان شاهد ساخت ساختمان‌های ناامن در کشور هستیم که عدم استفاده از دانش تولیدی در بخش صنعت، مانند تاسیس کارخانه از سوی دانشگاه است.
وی در ادامه با معرفی جامعه عمل‌گرا به عنوان جامعه مفید، اظهار کرد: تمام شئونات زندگی در حوزه مسایل فرهنگی، اجتماعی، و اقتصادی باید بر پایه اصول علمی باشد و اعتماد به تصمیم جامعه علمی در یک جامعه مفید و عمل‌گرا الزامی است.
وی در این باره می‌افزاید: تصمیمات جامعه نباید مبتنی بر نظریه سلیقه‌ای و تشخیص مسئول باشد، چون در این حالت با عدم استفاده از توان علمی کشور، توسعه به معنای واقعی محقق نمی‌شود.
دکتر غفوری آشتیانی با اشاره به جلمه شعار «توسعه مبتنی بر دانایی» ، گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه مبتنی بر دانایی، لزوم حرکت انسان با علم در تمامی ابعاد را نشان می‌دهد و تاکید برنامه چهارم بر این موضوع حاکی از عدم وجود نگاه دانایی محور در گذشته است.
وی در خصوص اعتبارات پژوهشی خاطر نشان کرد: اعتبارات به عنوان ابزاری برای تحقق توسعه مبتنی بر دانایی بوده و با توجه به این که بالاترین بهره‌وری کشور (حدود هشتاد درصد) از سوی اعضای هیات علمی اعمال می‌شود نباید زمان لازم برای ارائه یک طرح تحقیقاتی، صرف رفع نیازها مالی شده و این قشر خود را درگیر تهیه امکانات کند.
وی با اشاره به عدم تحقق سهم 2/1 درصدی بودجه پژوهشی کشور از تولید ناخالص داخلی، اظهار داشت: پتانسیل علمی موجود در کشور بیش از این نیاز به اعتبارات داشته و تزریق میزان بیشتر بودجه، بازدهی افزونتر و جامعه پیشرفته‌تر را به دنبال خواهد داشت ، ضمن آن که خوشبختانه دولت در هفته گذشته در خصوص تحقق 2/1 درصد بودجه پژوهشی در سال اول برنامه تصمیم جدی گرفته است.
رییس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی سطح علمی ایران را در حد کشورهای پیشرفته دنیا دانست و افزود: پتانسیل علمی ایران در سطح بسیار خوبی می‌باشد اما این ظرفیت به دلیل عدم تعهد دانشگاه در تامین نیازهای این قشر سبب مصرف شدن پتانسیل در بیرون دانشگاه می‌شود.
وی عدم پیاده شدن نظریه‌های علمی در جامعه را نوعی توهین به اعضای هیات علمی خواند و خاطر نشان ساخت: تامین زندگی قشر دانشگاهی بازتاب روشنی در جامعه خواهد داشت و به ارائه نظریه‌های علمی منجر می‌شود که عمل به آن علاوه بر ایجاد انگیزه ، به وی جهت می‌دهد در حالی که اعمال خلاف این نظریه‌های علمی ، بدترین توهین به هیات علمی است که متاسفانه چنین نمونه‌هایی در جامعه مشاهده می‌شود.
دکتر غفوری آشتیانی در پایان بروز عینی «توسعه مبتنی بر دانایی» را به عنوان اولویت دولت آینده خواند و گفت: نفوذ دانش در همه ابعاد فنی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی زندگی یک فرد ایرانی و تمرکز بر نیروی انسانی متفکر داخلی ، متضمن آینده‌ای روشن برای کشور خواهد بود.
خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران

کلید واژه ها: سایر موارد


نظر شما :