<P dir=rtl>سنگ ایران: در فرورفته در گل و لای ( قسمت دوم )</P>

۳۰ فروردین ۱۳۸۳ | ۱۷:۲۷ کد : ۴۵۷ رويدادهاى زمين و معدن
تعداد بازدید:۴۲۳
<P dir=rtl>چین، عرضه کننده اصلی سنگ آماده شده به آلمان است که ایتالیا را که قبلا درصدر فهرست صادرکنندگان این کالا قرار داشت، پشت سر می گذارد</P>

سنگ ایران: در فرورفته در گل و لای ( قسمت دوم )
چین، عرضه کننده اصلی سنگ آماده شده به آلمان است که ایتالیا را که قبلا درصدر فهرست صادرکنندگان این کالا قرار داشت، پشت سر می گذارد. اسپانیا هنوز کنترل عرضه سنگ لوح آماده شده را با سهم بازار 92 درصد در اختیار خود دارد. نروژ به وضوح با داشتن 26 درصد سهم بازار صادرات، عرضه کننده پیشروی گرانیت خام است. اتریش 77 درصد واردات مرمریت خام آلمان را در دست دارد و فرانسه 82 درصد خریدهای سنگ لوح آلمان را پوشش می دهد. طبق این گزارش، براساس آمارهای ارائه شده توسط اداره آمار آلمان، وزن صادرات سنگ آلمان در سال 2002 با 68/1 درصد افزایش نسبت به سال 2001 به رقم 363000 تن رسیده است. ارزش کل این سنگ ها 06/93 میلیون یورو است که در مقایسه با 29/90 میلیون یوروی سال 2001، یک افزایش 07/3 درصدی را نشان می دهد. از نظر نوع محصول، مهم ترین محصول صادراتی، گرانیت خام بود و بعد از آن، سنگ کار شده قرار داشت. مقصد عمده صادرات آلمان، کشورهای زیر بوده است:
   - سنگ لوح خام: بلژیک، روسیه، هلند، دانمارک
   - مرمریت خام: سوئیس، مجارستان، ایتالیا، اسپانیا
   - سنگ ساخته شده: فرانسه، سوئیس، اتریش
   - سنگ لوح ساخته شده: بلژیک، هلند، اتریش، سوئیس
   ملاحظه می کنیم که همه فروش های خارجی آلمان تقریبا به کشورهای نزدیک است که از آن میان، سوئیس بزرگترین واردکننده سنگ آلمان است. داده های مذکور در مورد بازار سنگ آلمان نشان دهنده تغییراتی است که در سال های اخیر در صنعت سنگ طبیعی جهان روی داده است. رهبری بی چون و چرای ایتالیا به پایان رسیده و یک چین قدرتمند، نخست به عنوان یک صادرکننده و همچنین به عنوان یک وارد کننده بزرگ، درصدر بازار سنگ بین المللی قرار گرفته است. مطابق گزارش بخش سنگ سال 2001 منتشر شده توسط IMM، مقدار سنگ استخراج شده در این سال در سطح جهان حدود 7/68 میلیون تن بوده که نزدیک به یک چهارم آن حدود 8/16 میلیون تن محصول چین بوده است. در سال های اخیر، کارخانه های فرآوری بزرگی در چین ساخته شده است. بعد از چین، ایتالیا، با رقمی حدود 5/10 میلیون تن در ردیف دوم، هند با 1/10 میلیون تن در رده سوم و بعد از آنها، اسپانیا و یونان در رده های چهارم و پنجم قرار دارند. هر چند که ارقام مذکور موید رشد سریع ملت های غیر اروپایی است، با این وجود اروپا با داشتن 10 درصد جمعیت جهان 40 درصد سهم بازار جهانی را کنترل می کند. سنگ هنوز در میان مصرف کنندگان کالای مقبول و محبوبی به شمار می آید. این ارقام، اروپا را به صورت بزرگترین بازار جهانی سنگ طبیعی در می آورد که آلمان یکی از بازیگران اصلی آن است. علاوه بر این، بازار اروپا هنوز قابلیت بالقوه زیادی دارد. اطلاعات مربوط به مصرف سرانه ارائه شده در بخش سنگ 2001 نشان می دهد که مصرف سرانه سنگ طبیعی در یونان و سوئیس به ترتیب حدود 5/1 و 4/1 متر مربع در سال است، در حالی که این رقم در مورد آلمان و فرانسه کمتر از 5/0 متر مربع می باشد.

کلید واژه ها: سایر موارد


نظر شما :