مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان: سازندگان تجهیزات نفتی به خرید فولاد با استفاده از فاینانس تمایل دارند

۰۲ شهریور ۱۳۸۴ | ۰۹:۴۵ کد : ۵۶۱۶ رويدادهاى زمين و معدن
تعداد بازدید:۶۶
سازندگان تجهیزات نفتی تمایل زیادی به خرید فولاد خارجی با استفاده از تسهیلاتی مانند فاینانس دارند.

سازندگان تجهیزات نفتی تمایل زیادی به خرید فولاد خارجی با استفاده از تسهیلاتی مانند فاینانس دارند.
مسعود ابکاء ، مدیرعامل مجتمع ذوب‌آهن اصفهان افزود: ورق گرم یکی از مهم‌ترین نیازهای فولادی کشور در کل صنایع محسوب می‌شود که از این محصول در ساخت تجهیزات نفتی نیز استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ورق عریض فولادی موردنیاز برای ساخت لوله‌های بزرگ نفتی در کشور تولید نمی‌شود، گفت: ورق‌های با ضخامت 5/1 تا 12 میلی‌متر و عرض 150 سانتی‌متر در مجتمع فولاد صبا تولید می‌شود که بخشی از نیاز صنعت نفت و گاز را تامین می‌کند.
وی با بیان این که بخش اعظمی از فولاد مورد نیاز ساخت تجهیزات نفتی و حتی ورق‌های ضد سایش در کشور تولید می‌شود، گفت: فقط ورق‌های عریض و یا مخصوص آلیاژی در کشور تولید نمی‌شود.
ابکاء ادامه داد: تولید فولاد موردنیاز در ساخت تجهیزات نفتی کشور بر اساس صرفه اقتصادی صورت گرفته و سازندگان تجهیزات حق دارند که از فولاد خارجی استفاده کنند.
وی دلیل این مسئله را فاینانس شش ماهه تا یک ساله فروشندگان خارجی فولاد دانست و گفت: سازندگان تجهیزات با توجه به مشکلاتی که در تامین منابع مالی خود دارند، ترجیح می‌دهند که فولاد موردنیاز خود را با استفاده از تسهیلاتی مانند فاینانس تهیه کنند و واحدهای داخلی تولیدکننده فولاد نیز قادر به دادن این تسهیلات نیستند.
وی افزود: از نظر کیفیت، فولاد تولید داخل در سطح مطلوبی قرار دارد و تولیدات ما به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
ابکا در خصوص بازیافت آهن قراضه حاصل از خودروهای فرسوده به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر واحدهای فولادسازی کشور درموقعیتی قرار دارند که هرچقدر آهن قراضه در کشور تولید شود قادر به استفاده و خرید آن هستند.
وی با اشاره به انجام مذاکراتی بین مجتمع ذوب آهن اصفهان و پیمانکاران بخش خصوصی در خصوص بازیافت خودروهای فرسوده گفت: سیاست‌هایی که دراین زمینه اتخاذ شده قادر به تحویل تناژ بزرگی از آهن قراضه به فولادسازان نیست.
وی نیاز سالانه مجتمع ذوب آهن را حدود 500 تا 600 هزار تن قراضه آهن عنوان کرد و افزود: نیاز فولاد مبارکه نیز در همین حدود است و به این ترتیب نیاز فولادسازان کشور به آهن قراضه بیش از یک میلیون تن است و این در حالی است که آهن قراضه حاصل از خودروهای فرسوده به سختی به 100 هزار تن می‌رسد.
وی ادامه داد: آهن قراضه حاصل از بازیافت خودروهای فرسوده رقم بزرگی نیست و شاید اگر سیاست هجومی در مورد خودروهای فرسوده صورت گیرد تناژ قابل توجهی آهن قراضه از این طریق حاصل شود.
وی با بیان اینکه زمانی برای تحویل آهن قراضه به فولادسازان تعیین نشده است گفت: سیاست‌های تئوریک توسط وزارت صنایع و معادن اتخاذ شده ولی توسط واحدهای خودروسازی عملیاتی نشده است.
 
 

کلید واژه ها: اصفهان


نظر شما :