ستارگان جدیدی که به کمک سیاه چاله مرکز کهکشان راه‌شیری ایجاد شده‌اند!

۰۱ آبان ۱۳۹۰ | ۱۳:۱۴ کد : ۶۰۳۹ رويدادهاى زمين و معدن
ستاره‌شناسان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) از مشاهده چندین ستاره جدید در اطراف سیاه چاله عظیم واقع در مرکز کهکشان راه شیری خبر دادند...
 این مشاهده تاریخی چالش علمی جدید در خصوص نظریه‌های قبلی مربوط به سیاه چاله‌ها را موجب شده است.
تا پیش از این تصور می‌شد که سیاه چاله‌ها تنها نیروهایی تخریب کننده هستند با این حال دانشمندان می‌گویند که تولد ستاره‌های مشاهده شده از جانب این سیاه چاله‌ عظیم بوده است.
ستاره شناسان و دانشمندان در رصدخانه اشعه ایکس چاندرا در سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در این خصوص موفق شدند تا صفحات دایره‌ای شکل از گازها را در نزدیکی سیاه چاله عظیم کهکشان راه شیری رصد کنند که به گفته آنها شکل گیری ستارگان جدید را موجب شده است.
سرگئی ناواکشین، کاشف این ستارگان جدید از دانشگاه لستر انگلیس، در این خصوص گفت: سیاه چاله‌های عظیم معمولا به تخریب و از بین بردن اجرام آسمانی شهرت پیدا کرده‌اند، بنابراین این نکته که سیاه چاله عظیم واقع در مرکز کهکشان راه شیری به خلق ستارگان جدید کمک کند و نه تخریب آنها ، بسیار قابل توجه است .
این اعتقاد وجود دارد که سیاه‌چاله‌ها بقایای غیر قابل مشاهده ستارگان منفجر شده باشند و قدرت جاذبه‌ آنها آن چنان قوی است که حتی نور نیز نمی‌تواند از آن بگریزد.
این در حالی است که اخیرا ستاره‌شناسان در تازه‌ترین کشفیات فضایی خود سیاه‌چاله عظیمی را رصد کرده‌اند.
دانشمندان در عین حال اعلام کردند که نمی‌توانند کهکشانی که آن را تغذیه می‌کند شناسایی کند.
دانشمندان توانستند با استفاده از دریافتی از تلسکوپ فضایی «هابل» و همچنین تلسکوپ بسیار بزرگ در شمال شیلی این سیاه‌چاله عظیم را شناسایی کنند.
این سیاه چاله که HE0450-2958 نام دارد، در فاصله پنج میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد با این حال هنوز دانشمندان از دریافت نشانه‌ای در خصوص کهکشانی که آن را تغذیه می‌کند ناکام مانده‌اند.
به گفته دانشمندان کشف بزرگ اخیر در خصوص ستارگان جدید در اطراف سیاه‌چاله عظیم واقع در مرکز کهکشان راه شیری به سایر دانشمندان و ستاره‌شناسان کمک خواهد کرد تا به درک درستی از فیزیک سیاه چاله‌ها دست یابند.