کشف دورافتاده ترین سیاره به کمک عدسی آسمانی

۲۳ شهریور ۱۳۹۰ | ۰۵:۴۱ کد : ۶۱۷۳ رويدادهاى زمين و معدن

دانشمندان سیاره ای را در اطراف ستاره ای که 17 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد کشف کرده اند. این دورافتاده ترین سیاره ای است که تاکنون کشف می شود.اخترشناسان می گویند کشف این سیاره ممکن شد چون از نقطه نظر ناظر زمینی، از برابر ستاره ای که حول آن می گردد عبور می کند. میدان جاذبه این سیاره، نور ستاره مادر را بزرگنمایی می کند.پدیده بزرگنمایی اجرام به کمک قوه جاذبه سایر اجرام آسمانی که به "عدسی جاذبه ای" معروف است را ابتدا آلبرت انیشتین در نظریه نسبیت عمومی پیش بینی کرده بود. ناسا می گوید که درجه تغییر درخشندگی ستاره، وجود سیاره ای را که در اطراف آن می گردد آشکار کرده است.میدان جاذبه یک ستاره نزدیک تر، نور یک ستاره دورافتاده تر را درست مانند عدسی تلسکوپ شکسته و متمرکز می کند، البته به شرطی که این دو ستاره نسبت به زمین دقیقا روی یک خط قرار گرفته باشند تا از نگاه ناظر زمینی قابل رویت باشد.پیش بینی به حقیقت پیوست سیاره نویافته در اعماق صورت فلکی کماندار (Sagittarius) قرار دارد و در مدار ستاره ای از نوع کوتوله سرخ می گردد.عدسی جاذبه ای نور ستارگان دورافتاده را پررنگ می کند -جرم این سیاره احتمالا یک و نیم برابر مشتری است و در مداری که شعاع آن سه برابر فاصله زمین تا خورشید است دور می زند.دکتر بوهدن پازینسکی از دانشگاه پرینستون که نخستین بار اندیشه به کار گیری تکنیک "عدسی جاذبه ای" را برای کشف سیارات دورافتاده مطرح کرد از اکتشاف اخیر ذوق زده شده است. وی گفت: "از این که می بینم پیش بینی من با ردیابی این سیاره به وسیله این شیوه (microlensing) به واقعیت پیوست خیلی خوشحالم." وی افزود که او و همکارانش بر این باورند که طی چند سال آینده این شیوه ممکن است به کشف کراتی به اندازه نپتون یا حتی زمین در اطراف ستارگان دورافتاده منجر شود. منجمان تاکنون حدود 100 سیاره را در خارج از منظومه شمسی در اطراف سایر ستاره های کهکشان راه شیری کشف کرده اند