کشف دو قمر تازه در اطراف پلوتون

۲۰ آذر ۱۳۸۴ | ۰۱:۴۴ کد : ۶۷۴۹ رويدادهاى زمين و معدن

تلسکوپ فضایی هابل موفق به کشف آنچه به نظر می رسد دو قمر تازه در اطراف سیاره پلوتون باشد شده است.رصدهای تازه هابل نشان می دهد که این سیاره کوچک دارای دست کم سه قمر است.در میان سیارات منظومه شمسی پلوتون حقیقتا سیاره ای حاشیه نشین است. این سیاره نه تنها در میان سیارات نامگذاری شده دورافتاده ترین است، بلکه چنان کوچک است که مباحثات دامنه داری در میان منجمان درباره اینکه آیا اصلا باید آن را یک سیاره دانست یا خیر در جریان است.کارون، قمر اصلی پلوتون، در سال 1978 کشف شد. قطر کارون (1200 کیلومتر) نصف پلوتون است.اقمار تازه ای که در اطراف این سیاره کشف شده است فعلا "پی 1" و "پی 2" نامیده شده اند و قطر آنها (45 تا 160 کیلومتر) تقریبا یک دهم پلوتون است.هابل ابتدا روز 15 مه این قمرهای تازه را روُیت کرد.ماکس ماچلر، از موسسه علوم تلسکوپ فضایی در شهر بالتیمور واقع در ایالت مریلند، و نخستین عضو تیم محققان که این دو قمر را کشف کرد می گوید: "این دو جرم که احتمالا قمر پلوتون هستند پنج هزار بار از پلوتون محوتر بودند اما در عکس های تلکسوپ هابل کاملا متمایز هستند."هابل سه روز بعد بار دیگر به پلوتون نگاهی انداخت. این دو شیء هنوز سر جای خود بودند و به نظر می رسید در مداری حول این سیاره می گردند. اعضای تیم اکتشاف در ماه فوریه بار دیگر به رصد پلوتون خواهند پرداخت تا مطمئن شوند این دو واقعا قمرهای آن هستند.اتحادیه بین المللی نجوم سپس نامی دائمی برای این دو قمر تعیین خواهد کرد.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />